جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

سونی CAS-1؛ سیستم صوتی زیبای‌ دسکتاپ با رزولوشن بالای صدا

۷۲۱ بازديد

بهره‌مندی از سیستم‌های صوتی دسکتاپ به لطف افزایش استفاده از لپ‌تاپ‌ها ‌ به عنوان منبع موسیقی و تا حدی وجود بازار هدفون‌های کیفیت بالا (یا اصطلاحا high-end )، در حال افزایش است. سیستم صوتی جدید و جمع و جور Hi-Fi (تعریفی در مورد کیفیت بالای صدا با کم‌ترین مقدار نویز و پاسخ فرکانسی دقیق) سونی تحت عنوان CAS-1، استفاده‌ی ترکیبی از هر دو مورد را ممکن می‌کند. این سیستم صوتی در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵ رونمایی شد.

کل این سیستم شامل یک واحد اصلی باریک و عمودی برای کنترل صدا و برقراری اتصال با سایر دستگاه‌ها، همراه با یک جفت اسپیکر زیبا است. در داخل واحد اصلی ۲ عدد آمپلی‌فایر جاسازی شده است؛ یکی از آن‌ها برای اسپیکرها و دیگری برای خروجی هدفون عمل تقویت صدا را انجام می‌دهد.

سیستم صوتی یاد شده، دارای قابلیت پشتیبانی از پخش صدای با رزولوشن بالا تا ۲۴ بیت بر ۱۹۲ کیلوهرتز بوده و از دو ورودی یواس‌بی (USB-A و USB-B) بهره می‌برد. همچنین قادر به اتصال بی‌سیم ازطریق بلوتوث به گوشی‌های هوشمند، تبلت و رایانه‌های شخصی است. این سیستم صوتی از اتصال NFC هم پشتیبانی می‌کند.

Sony CAS 1

سیستم صوتی CAS-1 از کدک صوتی LDAC با کیفیت استفاده می‌کند، که بسیار کارآمدتر از استریم بلوتوثی استاندارد است. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار گوشی هوشمند و تبلت SongPal سونی به این سیستم متصل شده و آن را کنترل کنند. صدای با رزولوشن بالا، از فرمت‌های DSD، PCM، به اضافه‌ی AIFF، FLAC و WAV پشتیبانی می‌کند.

آمپلی‌فایر مورد استفاده برای اسپیکر‌های سیستم صوتی CAS-1، مدل S-Master HX amp است؛ درحالی که آمپلی‌فایر مورد استفاده برای خروجی هدفون، مشابه آمپلی‌فایر استفاده شده در سیستم استریم موسیقی HAP-Z1ES و دیگر اسپیکرهای های-فای سونی است.

سیستم صوتی یاد شده، دارای کنترل حجم صدای اختصاصی و جابه‌جایی بین دو حالت بالا و پایین (hi و low) اِمپدانس است. اسپیکرهای این سیستم صوتی دارای توییترهای ۱۴ میلی‌متری و ووفر ۶.۲ سانتی‌متری بوده و دارای محفظه‌ای از نوع Ported (محفظه‌ی باز دارای خروجی هوا) است.

تلویزیون 8K شارپ معرفی شد

۷۳۱ بازديد

تلویزیون 8K شارپ معرفی شد
بسیاری از افراد به‌تازگی تلویزیون‌های خود را به مدل‌های 4K ارتقا داده‌اند ولی این موضوع باعث نشده تا شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون نسبت به افزایش کیفیت وضوح تصویر اقدام نکنند. در همین راستا، کمپانی شارپ از جدیدترین تلویزیون خود به نام Aquas 8K رونمایی کرده است. این محصول ۷۰ اینچی بوده و رزولوشن ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل را ارائه می‌دهد؛ وضوحی که ۱۶ برابر بهتر از تلویزیون فول اچ‌دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) قدیمی شما است. شارپ در توصیف این تلویزیون جدید می‌گوید: «نهایت واقعیت، با جزئیاتی که چشم غیر مسلح حتی قادر به تشخیص آن‌ها نیست.» البته به‌نظر نمی‌رسد این توضیحات برای فروش بهتر این محصول چندان مناسب باشد.

به‌یاد داشته باشید که داشتن پیکسل‌های بیشتر در صفحه‌نمایش الزاما باعث نخواهد شد که شما کیفیت خیلی بهتری را تجربه کنید. در واقع اگر از یک پنل 8K به عنوان مانیتور رایانه استفاده کنید، در این شرایط به دلیل نزدیک بودن به نمایشگر، می‌توان تفاوت کیفیت را به‌خوبی درک کرد، اما در حالتی که بخواهید با یک تلویزیون‌ 8K به تماشای فیلم و محتوای مورد نظر خود بپردازید، به دلیل فاصله‌ی بییشتر، احتمالا تفاوت چندانی در جزئیات محتوای در حال پخش احساس نخواهید کرد. درهرحال محتوای اچ‌دی‌آر به طور کلی یک موضوع جداگانه است و خوشبختانه تلویزیون‌ 8K جدید کمپانی شارپ با این فناوری سازگاری دارد. از دیگر قابلیت‌های این تلویزیون می‌توان به پشتیبانی از تکنولوژی دالبی‌ویژن اچ‌دی‌آر و BDA-HDR (برای پخش‌کننده‌های بلوری) اشاره کرد.

یکی از مشکلات در این زمینه، محدود بودن محتوای 8K اچ‌دی‌آر است. البته باید اشاره کنیم که به‌تازگی برخی کمپانی‌ها به تولید محتوای 8K روی آورده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به NHK ژاپن اشاره کرده که برای اولین‌بار در جهان اقدام به پخش ماهواره‌ای با رزولوشن 8K روی آورده است. شارپ همچنین قصد دارد تا محصولات 8K بیشتری را توسعه دهد تا بدین طریق اکوسیستمی ایجاد کند که شامل دریافت‌کننده‌های محتوا و دوربین‌ها است.

تلویزیون جدید مورد بحث از اواخر سال جاری در چین و ژاپن عرضه خواهد شد. این محصول همچنین در کشور تایوان از فوریه‌ی ۲۰۱۸ در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. افزون بر این، شارپ تلوزیون ۷۰ اینچی 8K خود را به عنوان یک مانیتور 8K (با شناسه‌ی مدل LV-70X500E) در بازار اروپا عرضه خواهد کرد. شایان ذکر است که فروش این مانیتور از ماه مارس آغاز خواهد شد. کمپانی مورد بحث قیمت دقیق تلویزیون و مانیتور 8K جدید خود را اعلام نکرده است، اما یکی از منابع نزدیک به این شرکت در گفتگو با Nikkei Asian Review اعلام کرده که قیمت محصول مورد اشاره از یک میلیون یِن (حدود ۹۰۰۰ دلار) شروع خواهد شد. بد نیست اشاره کنیم که شارپ پیش از این یک تلویزیون ۸۵ اینچی 8K در ژاپن عرضه کرده که قیمت آن بیش از ۱۰۰ هزار دلار است.

تا به‌ این لحظه هیچ جزئیاتی در مورد تاریخ عرضه‌ی تلویزیون جدید 8K شارپ در کشور آمریکا اعلام نشده است. این در حالی است که شرکت مادر شارپ یعنی فاکسکان اعلام کرده که قصد دارد یک کارخانه‌ی ۱۰ میلیارد دلاری تولید ال‌سی‌دی در ایالت ویسکانسین احداث کند.

بازی موبایل Head Soccer؛ فوتبال کله ای

۷۱۸ بازديد

کمتر محفلی وجود دارد که در این روزها صحبتی از مسابقات فوتبال و یورو ۲۰۱۶ در آن برپا نباشد. این هیجان و علاقه‌ای که این روزها در بین مردم وجود دارد تنها محدود به دنیای واقعی نیست و می‌توان با اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مرتبط لذت دنبال کردن مسابقات فوتبال را دو چندان کرد. در روز افتتاحیه یورو ۲۰۱۶ اپلیکیشن اختصاصی این مسابقات را به شما معرفی کردیم تا به کمک آن قادر به پیگیری مسابقات و اطلاعات و حواشی مربوط به آن باشید. این بار به سراغ یک بازی فوتبالی با عنوان Head Soccer رفته‌ایم تا شما را با یکی از بهترین و بانمک‌ترین بازی‌های فوتبالی در گوشی‌های موبایل آشنا کنیم. در بازی Head Soccer شما تیم‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید هرکدام را که مایل بودید به عنوان تیم اصلی خود انتخاب کنید تا وارد مسابقه بازی شوید. نکته‌ی عجیب و شاید جالب این بازی این است که برخلاف ورزش حقیقی فوتبال، در Head Soccer هر تیم تنها یک بازیکن دارد که به طور همزمان وظیفه‌ی گل زنی و حفاظت از دروازه را برعهده دارد. بازیکن شما و حریف قادر به ترک نیمه‌ی خودی نخواهند بود و باید با پرش به بالا یا چپ و راست کردن کاراکتر توپ بازی را تحت کنرل خود بگیرید. جذابیت Head Soccer به لطف گرافیک رنگارنگ و روان بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد به طوری که مطمئنا روزها شما را مشغول خود نگه خواهد داشت. ضمن آنکه به لطف درجه بندی ۳+ این عنوان کودکان شما نیز می‌توانند با خیالی آسوده به انجام این بازی بپردازند.

 

در Head Soccer شما به ۶ حالت مختلف برای بازی (Arcade, Tournament, Survial, League, Head Cup و Death Mode) دسترسی خواهید داشت که می‌توانید هرکدام را که مایل بودید برای ادامه‌ی بازی انتخاب کنید. کاراکترهای طراحی شده نیز از تنوع بسیار بالا و قابل قبولی برخوردارند و در اکثر تیم‌ها نیز سعی شده است تا بازیکن طراحی شده شبیه به معروف یا محبوب‌ترین بازیکن آن تیم باشد. موسیقی متن بازی نیز در حد قابل قبولی وجود دارد و با وجود آنکه نمی‌توان آن را جزو بهترین صداگذاری‌ها دانست اما از کیفیت و جذابیت خوبی برخوردار است. در کنار تمام مواردی که گفته شد باید تاکید کنیم که نباید ظاهر ساده و شاید کودکانه‌ی بازی شما را از دانلود و تجربه‌ی آن منصرف کند چراکه تنوع و سورپرایزهای بسیاری در این بازی منتظر شما خواهند بود و بدون آنکه احساس تکراری شدن را به کاربر القا کند می‌تواند هفته‌ها کاربر را مشعول نگه دارد. بخش آنلاین بازی نیز برای علاقه‌مندان تعبیه شده است و به کمک Google Play Service می‌توانید با دوستان خود در هر کجای دنیا به طور آنلاین یا اگر نزدیک هم هستید به کمک بلوتوث رقابت کنید. لذت این بازی در حالت عادی نیز بسیار بالا خواهد بود و در صورتی که توانایی اتصال اینترنتی را دارید پیشنهاد می‌کنیم بخش آنلاین آن را حتما امتحان کنید. این بازی برای اجرا نیاز به دیتا دارد و در جمع فایل نصبی و دیتای بازی حجمی در حدود ۹۰ مگابایت خواهد داشت. 

بازی موبایل Bowling King؛ مسابقات بولینگ

۷۳۲ بازديد

MiniClip یکی از نام‌های آشنا برای گیمرهای قدیمی است که در شروع کار با بازی‌های جذاب تحت وب خود توانسته بود به یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین تیم‌های بازی سازی تبدیل شود. بعد از گسترده شدن استفاده‌ها از گوشی‌های هوشمند این تیم به سراغ بازی سازی برای موبایل‌ها آمد و در این موضوع نیز همانند بازی‌های تحت وب موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد. Bowling King یکی از بهترین بازی‌های این تیم برای گوشی‌های اندروید و آی‌او‌اس است که همانطور که از نام آن مشخص است به سراغ مسابقات هیجانی بولینگ رفته است. البته بولینگ به آن اندازه‌ای که در کشورهای خارجی طرفدار دارد در ایران محبوب نیست اما با این وجود کاربران بسیاری هستند که آن را یکی از بهترین تفریحات خود می‌دانند و مطمئنا به نسخه‌ی مجازی آن نیز "نه" نخواهند گفت. Bowling King نیز انصافا بازی بسیار جذاب و لذت‌بخشی است که در میان انبوه عناوینی که از بولینگ در مارکت‌ها وجود دارد موفق به ارائه‌ی یک استاندارد عالی و لذت‌بخش از این سری بازی‌ها شده است.

نحوه‌ی انجام بازی بسیار ساده طراحی شده است به طوری که تنها وظیفه‌ی شما کشیدن انگشت خود به سمت میله‌ها است. هرچه این امر را با دقت بیشتری انجام دهید مسیر توپ و قدرت پرتاب آن نیز مناسب‌تر خواهند بود. Bowling King در دو حالت انفرادی و چند نفره قابل انجام است که بخش چند نفره‌ی آن به برقرار بودن ارتباط اینترنتی نیاز دارد تا به صورت آنلاین قادر باشید با بازیکنانی از سرتاسر دنیا بازی کنید. در این بازی شما به بیش از ۶۰ مدل توپ و ۲۵ میله‌ی متنوع دسترسی خواهید داشت که با گذر از مراحل و کسب امتیازهای جانبی می‌توانید آن‌ها را آزاد کنید. سالن‌هایی که بازی در آن صورت می‌گیرد نیز بسیار خیره کننده و جذاب طراحی شده‌اند و به نقل از توضیحات بازی در پلی‌استور سعی شده است تا از بهترین سالن‌های بولینگ در دنیا همچون سالن‌های Las Vegas, New York, Sydney, Paris و‌... ایده برداری شود. این بازی با حجم ۴۶ مگابایت در اندروید و ۱۰۰ مگابایت در آی‌او‌اس منتشر شده است و برای اجرا به نسخه‌ی ۲.۳ و ۶ این دو پلت‌فرم نیاز خواهد داشت.

با پرینتر سه بعدی ChefJet Pro شیرینی‌های رنگارنگ را طراحی و پرینت کنید

۶۹۳ بازديد

این لحظه‌ای است که منتظرش بودیم، امکان پرینت کردن هر چیزی که دوست داریم به صورت سه بعدی. حداقل از زمانی کمپانی 3D Systems به این فکر افتاده که کمپانی Sugar Lab را طی قراردادی بخرد منتظر این خبر بودیم. حالا کمپانی 3D Systems این امکان را فراهم کرده که ذهنیات خودمان را از جنس شکر بسازیم و آن را ویرایش کنیم.

مدیر عامل این کمپانی از دو پرینتر سه بعدی جدید صحبت کرده که یکی با شکر و دیگری با شکلات به ساخت اشیاء دلخواهمان می‌پردازند. اولین مدل که با شکر پرینت می‌کند، ChefJet نام دارد، توجه کنید که Chef به معنی سرآشپز است و با نحوه‌ی پرینت کردن این دستگاه بی‌ارتباط نیست.

chefjet-3d-candy-printer-1

اما کاربرد این پرینترهای سرآشپز چیست؟ در آشپزخانه‌ها، کیک‌پزی‌ها و هتل‌ها و مکان‌های زیادی می‌توان از این پرینتر استفاده کرد و خوراکی‌های شیرین و خوشمزه تهیه کرد.

پرینتر ساده و قدیمی شف‌جت از دو مدل جدیدی که مدیر عامل 3D Systems از آن یاد کرده کوچک‌تر است و به راحتی در گوشه و کنار آشپزخانه جا می‌شود. این دستگاه با شکر و شکلات و ترکیبات معطر پرینت می‌کند که انتخاب آن با کاربر است. به هر شکلی دلخواهی می‌توان شیرینی و کیک طراحی کرد، کیک‌های قدیمی با شکلی معمولی یا کیک‌های عجیب و غریب، همگی قابل پرینت شدن هستند.

کمپانی سازنده برای ساده‌تر شدن مراحل طراحی و پرینت، نرم‌افزاری به نام Digital Cookbook یا کتاب آشپزی دیجیتال را معرفی کرده که برای افراد تازه‌کار بسیار مفید است.

مدل پیشرفته‌تر، ChefJet Pro است که قادر است حجم‌های بزرگ‌تری را پرینت کند. از آن مهم‌تر امکان پرینت کردن با شکر در رنگ‌های مختلف است. لذا ایجاد شیرینی‌های رنگارنگ به سادگی امکان‌پذیر می‌شود.

زمان عرضه‌ی شف‌جت پرو، اواخر سال 2014 است. لازم به ذکر است که 3D Systems پرینترهای سه بعدی صنعتی خود یعنی مدل‌هایی با پیشوند ProJet را نیز برای صنعت ساخت سریع قطعات عرضه می‌کند. 

اچ پی دو مانیتور گیمینگ جدید از سری Omen معرفی کرد

۶۶۹ بازديد

روز گذشته اچ‌پی از سری جدید محصولات گیمینگ خود با نام اومن رونمایی کرد که در این میان، دو مانیتور جدید Omen by HP 25 و Omen by HP 27 نیز معرفی شدند. همان‌طور که از نام این دو مانیتور مشخص است، اومن‌های جدید به‌ ترتیب ۲۵ و ۲۷ اینچی هستند.

مدل ۲۵ اینچی باوجود داشتن رزولوشن 1080p، از نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخگویی ۱ میلی‌ثانیه برخوردار است و از FreeSync ای‌ام‌دی نیز پشتیبانی می‌کند. FreeSyncمانند G-Sync با هماهنگ کردن فریم ریت بازی و ریفرش ریت مانیتور، از به وجود آمدن اثر Screen Tearing (بُریده به نظر رسیدن تصویر) جلوگیری می‌کند. از لحاظ درگاه، مانیتور اومن ۲۵ اینچی به ۲ پورت USB 3.0، یک دیسپلی‌پورت و یک پورت HDMI مجهز است.

مانیتور گیمینگ اچ پی

اچ‌پی تصمیم گرفته است در مدل ۲۷ اینچی نیز به‌جای استفاده از رزولوشن 4K از رزولوشن QHD) 1440p) استفاده کند؛ اما درعوض ریفرش ریت مانیتور را تا ۱۶۵ هرتز افزایش بدهد و زمان پاسخگویی آن را به ۱ میلی‌ثانیه برساند. تغییر دیگر اومن ۲۷ اینچی نسبت به برادر کوچک‌تر خود، استفاده از فناوری G-Sync انویدیا به‌جای FreeSync است. همچنین به‌دلیل استفاده از پنل TN، هر دو مانیتور را می‌توان اورکلاک کرد.

اگرچه دو مانیتور جدید گیمینگ اچ‌پی از قابلیت‌هایی چون HDR و رزولوشن 4K برخوردار نیستند؛ اما قیمت مناسب، ظاهر زیبا و ریفرش ریت بالا آن‌ها را به‌گزینه‌ای ایده‌آل برای گیمرهایی تبدیل می‌کند که نرخ به‌روزرسانی تصویر برای آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است. باید درنظر داشته باشیم که رسیدن به فریم ریت بالاتر از ۶۰ در رزولوشن 4K، حتی برای بالارده‌ترین کامپیوترهای گیمینگ کار بسیار دشواری است. تنها زمانی می‌توان از مزایای ریفرش ریت بالا استفاده کرد که فریم ریت بازی نیز در همان حد بالا باشد و این امر در حال حاضر تنها در رزولوشن‌های پایین ممکن است. 

omen by hp 25 and omen by hp 27

مانیتورهای گیمینگ تنها محصولات جدید خانواده‌ی اومن نیستند. روز گذشته اچ‌پی از کامپیوترهای دسکتاپ از پیش آماده، کامپیوتر کوله‌ای با پشتیبانی از واقعیت مجازی، کارت گرافیک اکسترنال و لپ‌تاپ‌های جدید با برند Omen رونمایی کرد.

مانیتور Omen 25 تا یک ماه دیگر با قیمت ۲۸۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. Omen 27 نیز از همین حالا با قیمت ۸۰۰ دلار برای خرید در دسترس است.

اینتل خانواده سری Atom را با پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای جدید تقویت می‌کند

۶۷۹ بازديد

اینتل خانواده سری Atom را با پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای جدید تقویت می‌کند

سری Atom از پردازنده‌های اینتل، همواره به سری پایین‌رده مخصوص دستگاه‌های موبایل معروف بوده است. اعضای این خانواده عموما پردازنده‌هایی با قدرت پایین بودند؛ اما با معرفی محصولات جدید، این حقیقت کمی تغییر کرده است.

جدیدترین عضو خانواده‌ی Atom یعنی C3000، چهارشنبه‌ی گذشته معرفی شد. این پردازنده مجهز به ۱۶ هسته و بسیار پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر از اعضای قبلی این خانواده است. این پردازنده‌های جدید در سیستم‌های ذخیره‌ی اطلاعات، تجهیزات شبکه و دستگاه‌های اینترنت اشیاء استفاده خواهند شد. امکانات چیپست‌های جدید، مانند امکانات چیپست‌های مخصوص سرورها هستند و قابلیت‌هایی مانند فرم‌دهی شبکه، مجازی سازی و اصلاح عیوب را در خود جای داده‌اند.

پردازنده‌های دستگاه‌های شبکه و ذخیره‌سازی، نیاز به قدرت بالایی ندارند و به همین دلیل، استفاده از چیپست‌های اتم با مصرف انرژی پایین، در آنها مقرون به صرفه است. تنها تعداد کمی از چیپست‌های سرور Intel، دارای هسته‌های بیش از ۱۶ عدد هستند. در پردازنده‌های اتم، تعداد بیشتر هسته‌ها به معنای توانایی انتقال داده‌های بیشتر است. عرضه‌ی C3000، می‌تواند یکی از اقدامات اساسی اینتل برای پیشرفت در بازار شبکه، اینترنت اشیاء و ذخیره‌سازی باشد.

شرکت اینتل، تولید چیپست‌های اتم برای گوشی‌های هوشمند را ماه می سال گذشته متوقف کرد. خط تولید این چیپست‌ها نیز پس از آن برای تولید محصولاتی همچون E3900، T5700 و T5500 تغییر کرد. لازم به ذکر است شرکت چینی Rockchip هنوز در حال تولید نسخه‌های مختلف سری قبلی با نام Sofia 3G است که برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء با قدرت پایین استفاده می‌شوند.

یکی از قابلیت‌های عالی C300، با نام RAS ا(reliability, availability, and serviceability) معرفی شده است که اکثرا در چیپست‌های حرفه‌ای سری Xeon دیده می‌شود. این قابلیت، خطاهای سیستم را به سرعت بهبود می‌بخشد و از هنگ کردن و از کار افتادن سیستم‌های شبکه و ذخیره‌سازی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر محصولات جدید، شرکت اپل کیت‌های توسعه برای بخش نوشتن در سیستم‌های ذخیره‌سازی و شبکه را نیز عرضه کرده است. پردازنده‌های جدید در حال حاضر برای آزمایش‌کنندگان ارسال شده‌اند و تا نیمه‌ی سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

C3000 نسل جدید از محصول قبلی یعنی C2000 است. محصول قبلی برای سرورهای کوچک و تجهیزات شبکه و ذخیره‌سازی محدود استفاده می‌شد. C2000 اخیرا با مشکلاتی جدی روبرو شده که از کار افتادن سرورها و تجهیزاتذخیره‌سازی، از نتایج آن‌ها است. البته اینتل یک راه حل موقتی برای این مشکل عرضه کرده و به دنبال راه‌حلی دائم برای آن است.

محصول جدید دیگر که توسط غول پردازنده‌ی جهان معرفی شد، Xeon D-1500 نام دارد که برای سیستم‌های فوق حرفه‌ای شبکه و ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. این چیپست با کنترلرهای ۱۰ گیگابیتی هماهنگ می‌شود و با بهره بردن از فناوری QuickAssist، می‌تواند تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه اطلاعات فشرده را انتقال دهد.

نوع جدیدی از هوش مصنوعی که می‌تواند عملکرد مغز انسان را رمزگشایی کند (بخش اول)

۶۵۷ بازديد

در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۵، رومی لورنز با دو تن از استادان راهنمای خود در مورد پژوهش خود گفت‌وگو کرد. او در نیمه‌ی راه دوره‌ی دکترای تخصصی بود، ولی هنوز نتوانسته بود در آزمایش‌هایش به نتیجه‌ای برسد. بنابراین نیاز داشت تحقیقاتش را به مسیر درستی هدایت کند.

لورنز و فعالیت در زمینه هوش مصنوعی و مغز انسان

وقتی لورنز ۲۹ ساله در ژوئن سال ۲۰۱۳ وارد دانشکده‌ی محاسباتی، آزمایشگاهی، تصویربرداری، شناختی و بالینی لندن شد، با استاد راهنمای عصب‌شناس خود، راب لیچ در مورد موضوع رساله‌ی دکترا به توافق رسید. موضوع آن‌ها، خلق و ایجاد بازخورد نورونی حقیقی بود. لورنز چنین گفته است:

ما از مغز افراد اسکن می‌گرفتیم و به آن‌ها می‌گفتیم که چگونه فعالیت‌هایشان را بر اساس آنچه ما در اسکنرها می‌بینیم، تغییر دهند.

لیچ و لورنز برای رسیدن به این هدف برنامه‌ای با نام ماین‌کرافت را ارائه دادند تا با استفاده از آن، فعالیت مغزی بازیکن را تحت نظر بگیرند و با آن همگام شوند. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴  لورنز از داوطلبان تقاضا کرد که در دنیای پیکسلی بازی پرسه بزنند. بازی در صفحه‌ی نمایشی مقابل آن‌ها قرار داشت و آن‌ها با فشار دادن دکمه‌های روی دو گوشی دایره‌ای شکل، آواتارهایشان را کنترل می‌کردند.

آزمایش بازخورد شامل برنامه‌ای پایه‌ای بود که برای رمزگشایی اسکن‌های مغز طراحی شده بود و نور بازی را با توجه به حالت مغزی بازیکن، روشن یا تیره می‌کرد. اگر بازیکن به بازی توجه نمی‌کرد، نرم‌افزار نور بازی را کم و بازی را تیره می‌کرد تا بازیکن مجبور شود تمرکز کند.

آزمایش لورنز برای کنترل بخش خاصی از مغز به نام شبکه‌ی حالت پیش‌فرض بود که بخش غشاء مغزی را به قسمت‌های عمیق‌تری از قبیل هیپوکامپ متصل می‌کرد. اما آزمایش شکست خورد. خود لورنز در این باره می‌گوید:

من انتظار نداشتم که اولین آزمایشم با موفقیت روبه‌رو شود؛ اما در نیمه راه دکتری بودم و موضوع پژوهش اصلی‌ام چندان نتیجه‌بخش نبود. اینجا بود که متوجه شدم باید خلاقیت به خرج دهم.

وقتی لورنز و لیچ با استادراهنمای عصب‌شناس دوم، آلدو فیصل ملاقات کردند، در مورد بهبود روند کار بحث کردند. لورنز گفته است:

رشته‌ی آلدو، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی نبود. وقتی ما سعی کردیم توضیحات را به زبان ساده برای او تشریح کنیم، ناگهان چیزی به ذهن ما خطور کرد. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ما آزمایش‌های خود را روی مغز افراد انجام دهیم؟ اگر به‌جای خلق بازخورد با پارامتری مثل نور (تاریک و روشن کردن)، ترکیبی از چندین پارامتر مختلف را مورد استفاده قرار دهیم تا مغز را به حالتی ببریم که می‌خواهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نورون عامل آگاهی

البته انجام این آزمایش روی انسان در حالت طبیعی خیلی پیچیده بود. بنابراین آن‌ها مجبور شدند از هوش مصنوعی برای انجام آزمایش استفاده کنند. هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مثل رباتیک، سیستم‌های پیشنهاددهنده‌ی آنلاین ووب‌سایت‌های کمپین‌ سیاسی قبلا استفاده شده و سؤال اینجا است که آیا هوش مصنوعی می‌تواند در علوم اعصاب نیز کارایی داشته باشد؟

لورنز معتقد است:

ما با آزمایش ماین‌کرافت سعی کردیم موارد مختلف و جدید را مورد بررسی قرار دهیم و با استفاده از یک محیط بازی پیچیده و بزرگ، شبکه‌های مختلفی از مغز را که با زندگی روزمره در ارتباط هستند، رمزگشایی کنیم. در آن موقع شاید کارهایی که در یک زمان انجام می‌دادیم بیش از حد بود.

درسی که از آزمایش گرفتیم این بود که آزمایش بعدی باید ساده آغاز شود. چیزی که لورنز الان به آن نیاز دارد، مشکلی است که قبلا به‌طور کامل درک و بررسی شده است و این به او کمک می‌کند که ایده‌ی جدیدش را امتحان کند. او تصمیم گرفت بخش‌های سمعی و بصری مغز را مورد بررسی قرار دهد. این بخش‌ها مطابق با صداها و تصاویر عمل می‌کنند.

جدا کردن ترکیبی از صدا و تصویر و درک آن‌ها به‌صورت جداگانه برای انسان راحت است. اگر انسان بخواهد تنها صدا را بشنود، باید صفحه نمایشی خالی را به‌ همراه گروه اپرا جلوی او قرار داد و اگر بخواهد تنها تصویر را ببیند، باید ترکیبی از ویدیویی از شلوغی شهر توکیو با صدای زوزه‌مانند در مقابل او قرار بگیرد. اما برای دستگاه هوش مصنوعی موضوع متفاوت است. لورنز در مورد این آزمایش گفت:

این آزمایش خسته‌کننده است؛ ولی با این وجود اگر به‌خوبی کار می‌کرد، می‌توانست نتایج قابل توجهی داشته باشد.

الگوریتم هوش مصنوعی باید به‌گونه‌ای می‌بود که قادر باشد به‌موقع قسمت‌های مربوطه‌ی سمعی و بصری را به کار بگیرد یا از کار اندازد: مثلا در مورد پیچیدگی محرک‌های بصری، سرعت ویدیوی صحنه‌ی ترافیک خیابانی را تغییر دهد و در مورد محرک‌های شنوایی صدای افراد را مانند ربات تغییر دهد.

لورنز و لیچ الگوریتم‌های زیادی از هوش مصنوعی را امتحان کردند: یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی؛ ولی هیچکدام کارگشا نبودند. در ماه مارس سال ۲۰۱۵، آن‌ها با کمک آمارشناسی به نام جیوانی مونتانا از دانشکده‌ی کینگ لندن، الگوریتمی بر اساس بهینه‌سازی بیزی (Bayesian Optimisation) ایجاد کردند. این الگوریتم متدی است که نام آن برگفته از نام توماس بایس است. او روشی سیستماتیک از محاسبه را طراحی کرد. روش سیستماتیک او بر پایه این فرضیه بود: چگونه یک امر محتمل با اکتشاف حقایق جدید، تغییر می‌کند. این روش راهی است برای محاسبه‌ی اعتبار فرضیه‌ها باتوجه به دانش قبلی. روش بایس برای ساخت هوش مصنوعی بسیار ایده‌آل بود؛ چراکه هوش مصنوعی به‌طور پویا به دنبال بهترین جواب یا تجربه جستجو می‌کند.

نقشه مدارهای عصبی مغز مرد

لورنز در ماه می، از تعدادی از همکارانش درخواست کرد که تحت آزمایش قرار بگیرند. خوبی دستگاه اسکنر fMRI در این است که به محض اینکه فرد داخل آن قرار می‌گیرد، می‌توانید متوجه شوید که آیا آزمایش به‌خوبی پیش رفته است یا خیر. لورنز می‌گوید:

من و راب درحالی‌که استرس داشتیم، نظاره‌گر ماجرا بودیم. وقتی نتایج اولین شخص وارد اسکنر شد، دستگاه با چندین تلاش موفق شد ترکیب صحیحی از ویدیو و صدا را دریافت کند. ما در ابتدا فکر کردیم که این امر از روی شانس بوده است، ولی دستگاه برای تمامی موارد همین گونه کار کرد. هوش مصنوعی به‌طور متوسط هر ۶ دقیقه یک محرک مطلوب را پیدا می‌کرد.

لیچ بسیار خوشحال بود. آن‌ها متوجه شدند که تکنیک به‌کار برده‌شده، بسیار قدرتمند است و بدین ترتیب بود که آن‌ها اولین دانشمند هوش مصنوعی را ساختند و نام آن را دانشمند عصب‌شناس اتوماتیک(Automatic Neuroscientist) گذاشتند.

اگرچه علم همیشه برای بی‌طرفی و واقعیت محض تلاش می‌کند؛ ولی در مقابل جهت‌گیری انسان ایمن نیست. توانایی ما برای کشف الگوها ممکن است خارق العاده باشد؛ ولی ما گاهی اوقات همبستگی‌هایی را می‌بینیم که خیالی هستند. پروفسور جان یونیدیس از دانشگاه استنفورد، در سال ۲۰۵۵ با مقاله‌ای با نام «چرا اکثر یافته‌های پژوهشی منتشرشده نادرست هستند»، باعث شگفتی همکارانش شد. نتیجه‌ی این مقاله این بود که اکثر نتایج به‌دست‌آمده از اکثر انتشارات علمی نمی‌توانند به‌طور مستقل تولید شوند. یک دهه‌ی بعد، گزارش شد که بیش از نیمی از بررسی‌های روانشناسی نمی‌توانند چاپ و تولید شوند. یونیدیس امسال مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد علوم اعصاب حتی در وضعیت بدتری (نسبت به آنچه تصور می‌شود) قرار دارند. 

تشخیص چهره

البته کارهای مرتبط با مغز به‌آسانی قابل تشخیص و دستکاری نیستند. دانشمندان علوم اعصاب دهه‌ها است که روی مدارهای مغز انسان کار می‌کنند. این‌گونه به نظر می‌رسد که مدارهای مختلف، وظایف مختلف، اختصاصی و منحصربه‌فردی دارند؛ ولی در عمل اینگونه نیست. به‌عنوان مثال، در بررسی مدار درد در هنگام آسیب دیدگی، همان قسمتی از مغز فعال می‌شود که در مدار مربوط به واکنش به محیط، اشیاء و افراد فعال می‌شود.

بخش دیگری از مغز مثل شیار فوقانی، تمام کارهای مختلف مانند کنترل حرکات، پردازش صحبت کردن، و تشخیص چهرهرا انجام می‌دهد. البته چنین اطلاعاتی زمانی قابل قبول است که شما آن‌ها را باور کنید. بسیاری از این اکتشافات این‌چنینی، پایه‌ی آماری قدرتمندی ندارد و تنها جامعه‌ی آماری کوچکی آن را حمایت می‌کند؛ حتی تجزیه‌وتحلیل مربوط به آن‌ها نیز ایراداتی دارد.

بسیاری از این اکتشفات حتی اجازه‌ی چاپ ندارند و اگر هم چاپ شوند، ممکن است بعدا با بررسی‌های جامع‌تر زیر سؤال روند. یک مثال قابل توجه در سال ۲۰۰۹ پاسخی به این ادعا است: هنگامی که از یک ماهی سالمون بی‌جان اسکن گرفته شد، مشخص شد که هنوز مغز آن فعالیت می‌کند و این فعالیت آنقدر زیاد است که انگار ماهی هنوز در حال تفکر است. از این مثال با نام اثر ماهی سالمون مرده (Dead salmon effect) یاد می‌شود.

متأسفانه دانشمندان همگی انسان هستند و به‌گفته‌ی لورنز نمی‌توانند کاملا بی‌طرف عمل کنند. با وجود همه‌ی این موارد، مغز ما برای بقا بهینه شده است، نه برای انجام آزمایش‌ها.

وقتی لورنز برای اولین بار پیشنهاد داد برای مطالعه‌ی مغز انسان از هوش مصنوعی استفاده شود، لیچ به‌ خاطر مواجه شدن با سختی‌های کار کمی دلسرد شد. با این وجود، هوش مصنوعی بر خلاف دانشمندان انسانی، کاملا بی‌طرف و حقیقی است و می‌تواند یافته‌ها را دوباره و مثل اول تکرار کند. لیچ می‌گوید:

نمی‌دانستم باید برای انجام آن چه کاری بکنم و اگر رومی تنها کارهایی را می‌کرد که من به او می‌گفتم، هیچ‌گاه نمی‌توانستیم آن کار را انجام دهیم.

مدرک کارشناسی لیچ، رشته‌ی فلسفه‌ی دانشگاه کمبریج بود. او یکی از طرفداران پائول فیرابند، فیلسوف استرالیایی بود که باور داشت:

اگر علم برای پیشرفت است، هر چیزی می‌تواند برای این کار مناسب و قابل قبول باشد. این گفته، مثال خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی برای درک هوش انسان است.

لیچ می‌گوید:

ما می‌توانیم تمامی راه‌ها و روش‌های انجام کارهای علمی را تغییر دهیم.

پس از موفقیت دانشمند عصب شناس اتوماتیک، لیچ تمام احتمالات موجود برای علم اعصاب را در نظر گرفت و با اعتماد به‌نفس گفت:

بهتر است بگذاریم بیزی (Bayesian) همه چیز را بهینه‌سازی کند. آن‌ها چندین ماه پس ازموفقیت آزمایش‌ خودشان، متوجه شدند که دستگاه‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند کاری فراتر از تشریح کارهای مغز انجام دهند. دستگاه‌ها می‌توانند به‌گونه‌های دیگری به کار گرفته شوند؛ به‌عنوان مثال، طراحی آزمایش‌های بالینی یا درک اینکه چگونه می‌توان مغز را تحریک کرد تا رفتار خود را تغییر دهد. 

آن‌ها وقتی فهمیدند Automatic Neuroscientist کار می‌کند، تلاش کردند که آن را به چالش بکشند تا پتانسیل‌های آن را درک کنند. به‌گفته‌ی لورنز:

ما بعد از اولین مطالعه می‌خواستیم کاری را انجام دهیم که این آزمایش را جذاب‌تر کند و سؤالات جدید را پاسخ دهد.

ما افراد را داخل اسکنرهای مغزی قرار دادیم و به آن‌ها گفتیم چگونه فعالیت مربوط به قسمت‌های مختلف مغزشان را بر اساس آنچه که ما در اسکنرها می‌بینیم، تغییر دهند. 

این چالش از گفت‌وگوی میان لورنز، لیچ، و همکارشان آدام همپشایر، در پاییز سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

همپشایر با آدریان اوون (یک پیشگام عصب‌شناسی که با استفاده از اسکنرهای مغز توانست کاری کند تا بیمارانی که در حالت بی‌هوشی مغزی پس از کما بودند، قادر به برقراری ارتباط شوند) و جان دونکان (کارشناس IQ) دکترای خود را تکمیل کرده بود. او و اوون در هنگام تکمیل دوره‌ی دکترا، تست آنلاینی طراحی کردند که با استفاده از آن، نحوه‌ی توانبخشی و نوسازی پس از جراحت مغزی را مورد بررسی قرار دهند و اثرات داروهای هوشمند را ارزیابی کنند.

درآن زمان من (نویسنده متن اصلی) سردبیر بخش علمی دیلی تلگراف بودم و به آن‌ها این ایده را دادم که تستی آنلاین برای خوانندگان طراحی کنند تا اثرات آن را بر هوش سنی، جنسیت، سبک زندگی، و سایر عوامل، کشف و بررسی کنند.

اوون و همپشایر، ۱۲ تست شناختی انتخاب کردند که هرچیزی را از حافظه گرفته تا منطق و قوه استدلال و برهان مورد ارزیابی قرار می‌داد. اوون به آن‌ها نام ستون‌های حکمت و خرد را داد. به‌عنوان مثال، تستی که استدلال استقرایی یا قیاسی را مورد ارزیابی قرار می‌داد، Odd One Out (چیزی که با بقیه متفاوت است، حذف می‌شود) نامیده شد: فرد تست‌شونده باید شکلی را شناسایی کند که از نظر منطقی با بقیه متفاوت است.

ستون‌های حکمت و خرد به‌عنوان یک مجموعه‌ی کلی، برای این طراحی شده بود که مشخص کند آیا می‌توان هوش انسان را با یک پارامتر اندازه‌گیری کرد یا اینکه چندین پارامتر برای این کار نیاز است. همپشایر می‌گوید:

این ایده به سال ۱۹۰۴ برمی‌گردد؛ زمانی که چارلز اشپیرمان، روانشناس، مدعی شد یک قوه‌ی ذهنی کلی وجود دارد که تمامی عملکردهای شناختی ما را پی‌ریزی و حمایت می‌کند. این فرضیه اکنون با نام فرضیه‌ی اشپیرمان یا 'g' شناخته می‌شود.

با این حساب اگر فرضیه‌ی 'g' تمام چیزی است که ما برای ارزیابی هوش انسان به آن نیاز داریم؛ تست‌هایی از قبیل Odd One Out راه‌هایی متفاوت برای اندازه‌گیری همین پارامتر به ما ارائه می‌کنند: اگر شما در یکی از تست‌ها خوب عمل کنید، در مورد دیگری هم خوب عمل خواهید کرد. تست در سال ۲۰۱۰ به‌صورت آنلاین گرفته شد. اوون و همپشایر به دانشگاه اونتاریوی غربی کانادا رفتند. در طول ۴ ماه، ۱۱۰ هزار نفر از سراسر دنیا تست دادند.

وقتی آن‌ها توسط بالغ بر یک میلیون امتیاز داده‌ای بررسی شدند، یک نتیجه‌ی قطعی به‌ دست آمد:  نتیجه‌ی هوش تنها با یک عامل و فاکتور مشخص نمی‌شود. همپشایر می‌گوید:

وقتی طیف گسترده‌ای از وظایف شناختی اندازه‌گیری شده است، تغییرات در عملکرد حداقل با سه جزء مجزا قابل توضیح است: حافظه‌ی کوتاه‌مدت؛ استدلال؛ مولفه‌ی کلامی

fmri

برای همپشایر و اوون این سؤال مطرح بود که آیا این سه عامل مسئول، سه مدار کاملا متفاوت در مغز هستند یا خیر. آن‌ها به‌همین منظور، پژوهش دیگری را شروع کردند. آن‌ها با استفاده از اسکنرهای fMRI، از ۱۶ نفر تست ستون‌های حکمت و خرد گرفتند. حق با آن‌ها بود؛ همپشایر گفته است:

وظایفی که همبستگی ضعیفی با یکدیگر از لحاظ عملکرد دارند، تمایل دارند شبکه‌های مختلفی از مغز را فعال کنند.

به نظر می‌رسد که استدلال استقرایی یا قیاسی با بخش‌های جانبی مغز در لوب‌های ‍پیشانی و لوب‌های ترمیمی ارتباط داشته باشد. حافظه‌ی فضایی قسمت‌های مختلفی را که در زیر خلفی‌ترین لوب قدامی مغز هستند، فعال می‌کند. همپشایر می‌گوید:

بر این اساس بود که گفتیم هر شبکه از مغز مسئول یک توانایی متفاوت است.

هنگامی که اوون و همپشایر یافته‌هایشان را در مجله‌ی Neuron در سال ۲۰۱۲ منشتر کردند، گفتند:

موضوعات کمی در روانشناسی به‌میزان قدمت و بحث‌برانگیزی مطالعه‌ی هوش انسان وجود دارد.

این حرف نوعی دست کم گرفتن بود. اگرچه بعضی از عصب‌شناسان شناختی متقاعد شدند؛ ولی بسیاری از محققان روان‌سنجی خشمگین شدند. مطلب یک صفحه‌ای که در ژورنال Intelligence منتشر شد این گونه نسبت به آن‌ها گلایه کرده بود:

نتایج آن‌ها تنها وابسته به چند فرضیه و تصمیم ذهنی است که در بهترین حالت، تفاسیر مختلفی می‌توان از آن‌ها ارائه کرد.

محققی دیگر گفت:

این یکی از بدترین مقاله‌های دهه‌ی گذشته است.

طراحی آزمایش انبوه آن‌ها ایراد داشت. منتقدان اظهار کردند:

آیا ده‌ها هزار تن از مردمی که در این تست‌ها شرکت کردند نمایانگر حقیقت بودند؟ چرا آن‌ها به دنبال اثرات موجود در مغز در چیزهای شناخته شده‌ای مثل "g" نمی‌گشتند؟ چرا آن‌ها از منطق دایره‌ای استفاده کردند و وظایفی را انتخاب کردند که قسمت‌های مختلف مغز را فعال می‌کرد؟

همپشایر چند ماه بعد تصمیم گرفت به انگلستان برگردد؛ چراکه نمی‌توانست دیگر با اوون که اکنون یک عصب‌شناس معروف شده بود، کار کند.

بررسی تلویزیون خمیده‌ی 55 اینچ 55EA9700 ال‌جی

۶۶۳ بازديد
تولید کنندگان کره‌ای در رقابت برای کسب سهم بیشتر از بازار تلویزیون هر روز از تکنولوژی‌های جدیدی در محصولات خود رونمایی می‌کنند. پس از سال‌ها تحقیق و صرف هزینه‌های بالا سامسونگ و ال‌جی موفق شدند تلویزیون‌ها‌ی خمیده را وارد بازار کنند، اما تنها تولیدکننده‌ای که تاکنون موفق شده تلویزیون خمیده با نمایشگر OLED را به طور انبوه تولید کند، ال‌جی است. تکنولوژی OLED بی‌نیاز از نور پس‌زمینه است و می‌تواند مشکی کامل و کنتراست بی‌نهایتی را ایجاد کند. در ادامه با زومیت همراه باشید در بررسی تلویزیون منحنی OLED ال‌جی، مدل 55EA97000.

{autotoc}ال‌جی آخرین فناوری‌هایش را در تلویزیون 55EA9700 قرار داده تا از هر لحاظ دستگاه ایده‌آلی را به خریدارانش ارائه کند. طراحی کریستال‌های سواروفسکی همراه با آخرین تکنولوژی در پردازش و پخش تصویر تلویزیون خمیده‌ی ال‌جی را به چیزی فراتر از یک تلویزیون لوکس تبدیل کرده است. با تلویزیون منحنی 55 اینچی OLED ال‌جی نه تنها می‌توان فیلم‌های ۳ بعدی تماشا کرد، بلکه می‌توان به وب‌گردی پرداخت، بازی کرد یا با دوستان و آشنایان به مکالمه‌ی تصویری پرداخت.

تلویزیون منحنی شکل 55EA9700 توسط دفتر الجی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

تکنولوژی OLED

در تلویزیون‌های منحنی نیز مانند بقیه‌ی نمایشگرها از تکنولوژی‌های رایج در نوردهی تصویر استفاده می‌شود. اکثر تلویزیون‌ها از روش‌های رایج نوردهی از پشت به صفحه‌ی LCD از طریق لامپ‌های LED یا فلورسنت استفاده می‌کنند و با بهره گیری از تکنولوژی‌هایی مانند نوردهی موضعی و نوردهی از کناره‌ها سعی در نازک کردن پنل و افزایش کنتراست تصویر دارند؛ اما هیچ کدام از این تکنولوژی‌ها نتوانسته‌اند همانند تکنولوژی OLED کنتراست فوق‌العاده و زاویه‌ی دیدی وسیع را در ضخامتی میلیمتری ارائه دهند. در پنل‌های OLED نوردهی پس‌زمینه حذف شده است و جای پنل LCD را دیودهای رنگی گرفته‌اند که هرکدام نور مجزایی را از خود ساتع می‌کنند. تا کنون به دلیل مشکلات ساخت و قیمت بالای این پنل‌ها مخصوصا در سایزهای بزرگ امکان راه‌یابی آن‌ها به بازار تلویزیون‌ها وجود نداشت تا این که ال‌جی موفق شد این تکنولوژی را به تولید انبوه رسانده و با قیمتی مناسب به بازار تلویزیون‌ها بیاورد. پس از آن ال‌جی از پنل‌های OLED در صفحات منحنی استفاده کرد تا نسل جدیدی از تلویزیون‌های لوکس، گران قیمت و با کیفیت را به مشتریانش ارائه دهد.

طراحی

مطمئنا وقتی برای اولین بار این تلویزیون را می‌بینید از طراحی و ظاهر آن تعجب خواهید کرد! ضخامت ۴.۵ میلی‌متری، بدنه‌ی 55EA9700 را مانند شیشه تیز کرده است و جالب این که تمام لوازم و تجهیزات دستگاه درون همین بدنه‌ی نازک و ظریف قرار گرفته است. وزن آن فقط ۱۷ کیلوگرم است که برای یک تلویزیون ۵۵ اینچ ایده‌آل به نظر می‌رسد. با توجه به زاویه‌ی دید فوق‌العاده‌ی نمایشگرهای OLED انحنای کم نمایشگر باعث به وجود آمدن تفاوت زیادی در تصویر نخواهد شد، زیرا یکی از دلایل ارائه‌ی نمایشگرهای منحنی زاویه‌ی دید بالاتر به علت ارگونومی متفاوت آن از اطراف بوده است. اما از سوی دیگر همین گردشدگی باعث شده که تلویزیون سطح اتکای بیشتری داشته باشد و بر روی پایه مستحکم‌تر قرار گیرد، البته زیبایی فوق العاده‌‌ای که این انحنا به دستگاه داده را نیز نمی‌توان در نظر نگرفت؛ مخصوصا برای محصولی که قرار است هر روز ساعت‌ها چشم شما را به خود معطوف کند.

خمیدگی نمایشگر بسیار کم است و از روبرو تفاوت زیادی با تلویزیون‌های مسطح ندارد. صفحه‌ی نمایش از طلقی مستحکم و براق ساخته شده و حاشیه‌ی دور صفحه نمایش همانند ضخامتش بسیار باریک هستند. فقط یک لایه‌ی فلزی نازک وظیفه‌ی حفاظت از اطراف نمایشگر را بر عهده دارد. از این نظر می‌توان گفت ال‌جی بالاترین سطح طراحی را در این محصول به کار برده است. فریم نقره‌ای بر جذابیت و لوکس بودن 55EA9700 افزوده است. پایه‌ی شیشه‌ای تلویزیون همانند نمایشگرش انحنای کمی دارد ولی با حرکت از دوطرف به سمت مرکز و در زیر برند ال‌جی این انحنا بیشتر شده و به پشت تلویزیون متمایل می‌شود تا اتکای بیشتری را به وجود آورد و تکیه‌گاه مطمئنی برای وزن نمایشگر باشد.

ا وجود این پایه‌ی یکپارچه با بدنه، تلویزیون به خوبی بر روی میز می‌نشیند و هیچ لرزشی در آن دیده نمی‌شود؛ البته وجود پایه‌ی غیرقابل جداسازی امکان اتصال تلویزیون بر روی دیوار را از بین می‌برد و تلویزیون حتما باید بر روی میز قرار گیرد. بر روی لوگوی ال‌جی در لبه‌ی پایین دستگاه، تاکید زیادی شده و برای آن نور پس زمینه در نظر گرفته شده است تا حتی هنگامی که تلویزیون خاموش است نیز برند ال‌جی بر روی تلویزیون بدرخشد. در زیر لوگوی ال‌جی و با وجود افزایش انحنای پایه به سمت پشت دستگاه محفظه‌ای خالی به وجود آمده که از آن برای قرار دادن اسپیکر تلویزیون استفاده شده است. ال‌جی به شکل استادانه‌ی اسپیکرها را در بدنه‌ی دستگاه مخفی کرده که جای تحسین دارند. همچنین نوآوری جالب دیگری نیز به چشم می‌خورد و آن قرار گرفتن یک کنترل حساس به لمس در این مکان است. با بردن دست به زیر برند ال‌جی منویی بر روی نمایشگر نقش می‌بندد که با حرکت دست به چپ و راست یا زدن یک ضربه و یا نگه داشتن دست می‌توان تلویزیون را کنترل کرد. در کنار برند ال‌جی یک دکمه‌ی فیزیکی کوچک برای روشن و خاموش کردن دستگاه تعبیه شده که تنها دکمه‌ی فیزیکی بر روی بدنه‌ی تلویزیون است.

مقایسه برترین گوشی‌های میان رده – تابستان ۹۶

۹۴۹ بازديد
تابستان فصل مناسبی برای خرید گوشی موبایل محسوب می‌شود. اکثر شرکت‌های تولیدکننده، مدل‌های جدید خود را معرفی کرده‌اند و چند ماهی هم از حضور آن‌ها در بازار می‌گذرد؛ بنابراین افت قیمت کافی داشته و به ثبات قیمت رسیده‌اند. مثل خرید هر کالای دیگری، مهم‌ترین شاخص خرید یک گوشی جدید، قیمت آن است. قشر مرفه جامعه که بدون تردید به سراغ مدل‌های پرچم‌دار می‌روند. انتخاب‌های این افراد به مدل‌های کمی محدود است و هنگام خرید یک گوشی جدید، بیشتر از هر چیز دیگری به سلیقه‌ی خود اهمیت می‌دهند؛ اما این افراد تنها بخش کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و غالب کاربران به سراغ گوشی‌های میان‌رده می‌روند. مبحث تنوع در مورد گوشی‌های میان‌رده، چند برابر گوشی‌های پرچم‌دار است؛ بنابراین پیدا کردن برترین مدل با توجه به بودجه و نیازتان، کار راحتی نخواهد بود.

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله، به مقایسه‌ی برترین گوشی‌های میان‌رده‌ی موجود در بازار ایران بپردازیم.

گوشی‌های میان‌رده‌ی حال حاضر به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول آن‌هایی هستند که در سال جاری با امکانات و قابلیت‌های میان‌رده ساخته شده‌اند و دسته‌ی دوم، مدل‌های بالارده‌ی سال قبل هستند که افت قیمت زیادی داشته‌اند و امسال به‌عنوان مدل‌های میان‌رده شناخته می‌شوند. هر دو دسته، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. پرچم‌داران قدیمی، معمولا از لحاظ فنی بهتر هستند؛ ولی میان‌رده‌های جدید، نرم‌افزار جدیدتری دارند و ممکن است قابلیت‌های جذاب‌تری هم ارائه دهند؛ بنابراین انتخاب مناسب‌ترین مدل به نیازها و نوع مصرف‌ شما بازمی‌گردد.

گوشی‌های این مقایسه، بازه‌ی قیمتی بین ۱,۱۰۰,۰۰۰ تا ۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان دارند. نمونه‌های برگزیده‌شده به شرح زیر هستند:

۱. هواوی نوا ۲ پلاس / Huawei Nova 2 Plus

نوا ۲ پلاس یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی محسوب می‌شود که توانسته است توجه زیادی به خود جلب کند. هوای با تولید نوا ۲ پلاس، اکثر امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های بالارده و پرچم‌دار را وارد بازار گوشی‌های میان‌رده کرد. این گوشی از سیستم دوربین دوگانه استفاده می‌کند که قابلیت‌هایی مثل زوم اپتیکال، عکاسی پرتره و تغییر فوکوس پس از ثبت تصویر را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ قابلیت‌هایی که پیش از این تنها در گوشی‌های پرچم‌دار و بالارده دیده می‌شد. علاوه بر این، نوا ۲ پلاس یک دوربین سلفی توانمند با حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی هم دارد.

مقایسه برترین گوشی‌های میان رده

بدنه‌ای این گوشی، تمام فلزی است و اگر به دنیای موسیقی علاقه‌مند باشید، به لطف وجود تراشه‌ی HiFi، از کیفیت صدای آن لذت خواهید برد؛ البته نوا ۲ پلاس نمی‌تواند با دقت 4K فیلم‌برداری کند و نمایشگر آن هم جزو بهترین‌های بازار نیست.

۲. سامسونگ گلکسی ای ۵ مدل ۲۰۱۷ / Samsung Galaxy A5 2017

از میان تمام سری‌های میان‌رده در گوشی‌های سامسونگ - که تعدادشان هم کم نیست - سری A، برترین‌ آن‌ها محسوب می‌شود. بارزترین مشخصه‌ی این گوشی، طراحی زیبا و بدنه‌ی تمام فلزی آن است که استاندارد مقاومت در مقابل نفوذ مایعات و گردوغبار هم دارد. البته باید با استعداد زیاد این بدنه، برای نشان دادن اثر انگشت و چربی دست کنار بیایید.

مقایسه برترین گوشی‌های میان رده

گلکسی ای ۵، جزو معدود گوشی‌های میان‌رده است که از نمایشگر باکیفیت و کم‌مصرف سوپر امولد استفاده می‌کند.

۳. سامسونگ گلکسی ای ۷ مدل ۲۰۱۷ / Samsung Galaxy A7 2017

گلکسی ای ۷، نمونه‌ی پیشرفته‌ی ای ۵ است که در مقایسه با آن، نمایشگر بزرگ‌تر و باتری قدرتمندتری دارد. این مدل، گران‌ترین گوشی در فهرست انتخابی ما محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال به‌صرفه‌ترین گوشی میان‌رده باشید، باید ای ۷ را از انتخاب‌های خود حذف کنید.

مقایسه برترین گوشی‌های میان رده

۴. سونی اکسپریا ایکس‌ای ۱ اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

هیچ فهرستی از برترین گوشی‌ها بدون وجود مدلی از شرکت سونی کامل نخواهد بود. میان‌رده‌ی جدید سونی با نام ایکس‌ای ۱ اولترا، نمایشگری ۶ اینچی و عریض دارد، به دوربین‌های ۲۳ و ۱۶ مگاپیکسلی تجهیز شده است و به‌طور پیش‌فرض، از اندروید نسخه‌ی ۷ استفاده می‌کند. اکسپریا ایکس‌ای ۱ اولترا یک گوشی کامل و البته زیبا محسوب می‌شود.

مقایسه برترین گوشی‌های میان رده

در نظر داشته باشید که با قیمت این مدل، می‌توان گوشی اکسپریا زد ۵ پرمیوم هم خریداری کرد که دو سال پیش پرچم‌دار گوشی‌های هوشمند سونی بود.

۵. اچ‌ام‌دی نوکیا ۶ / HMD Nokia 6

نوکیا به‌تازگی به جمع تولیدکنندگان گوشی‌ موبایل بازگشته است. بعد از نوکیا ۸ که حکم پرچم‌دار محصولات این شرکت را بازی می‌کند، نوکیا ۶۶ دومین گوشی برتر این شرکت محسوب می‌شود. امضای گوشی‌های نوکیا، بدنه‌های خوش‌ساخت و باکیفیت آن‌ها است و نوکیا ۶ هم از این قاعده پیروی می‌کند.

مقایسه برترین گوشی‌های میان رده

نوکیا ۶ از اندروید با کمترین میزان دستکاری استفاده می‌کند؛ ولی از لحاظ قدرت پردازشی، حرف زیادی در مقایسه با دیگر گوشی‌های این فهرست ندارد.

۶. شیائومی می ۵ اس / Xiaomi Mi 5s

پرچم‌دار محبوب و جذاب سال گذشته‌ی شیائومی را می‌توان در بازار با قیمتی معادل گوشی‌های میان‌رده پیدا کرد. می ۵ اس از تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده می‌کند؛ یعنی همان تراشه‌ای که در جی ۶ ال‌جی به کار رفته است.

شیائومی می ۵ اس

تمام مشخصه‌های یک گوشی هوشمند پرچم‌دار مثل بدنه‌ی تمام فلزی، نمایشگر و دوربین باکیفیت و سخت‌افزار قدرتمند در می ۵ اس وجود دارد. بزرگ‌ترین مشکل این گوشی، کمیاب بودن آن در بازار ایران است.

۷. ال‌جی جی ۵ / LG G5

پرچم‌دار سال گذشته‌ی ال‌جی، با وجود نوآوری‌های فراوان، با استقبال زیادی مواجه نشد. ال‌جی انتظار داشت که جی ۵ با قابلیت اضافه شدن گجت‌های مختلف به‌صورت ماژولار، موفقیت زیادی به‌ دست آورد؛ ولی این‌طور نشد و تمام توجه‌ها به سمت گلکسی اس ۷ معطوف شد. همین موضوع، ال‌جی را مجبور کرد پس از معرفی جی ۶۶، قیمت این گوشی را کم کند. امروزه می‌توان این مدل را با قیمتی معادل یک گوشی میان‌رده تهیه کرد.

ال‌جی جی ۵

به‌جز مبحث ماژولار بودن، جی ۵ هنوز هم گوشی بالارده و توانمندی محسوب می‌شود که از تراشه‌ی قدرتمند و دوربین‌هایی عالی بهره می‌برد.

طراحی و کیفیت ساخت

ظاهر گوشی موضوعی سلیقه‌ای است، ولی نمی‌توان همین حرف را در مورد ارگونومی و کیفیت ساخت هم بیان کرد. مباحثی مثل خوش دست بودن، سایز گوشی، جنس بدنه، مقاومت در برابر مایعات و گردوغبار و حتی میزان لک‌پذیری، می‌تواند تأثیر زیادی در تصمیم خریدتان داشته باشد.

نوا ۲ پلاس کم و بیش از همان سازوکار پرچم‌دار هواوی، یعنی پی ۱۰ استفاده می‌کند. این گوشی بدنه‌ای از جنس آلیاژآلومینیوم و منیزیم دارد که جزو اعلاترین مواد اولیه برای ساخت گوشی‌ هوشمند به حساب می‌آید. این بدنه‌ی فلزی به‌صورت یکپارچه تا جلوی گوشی آمده و به قسمت شیشه‌ای آن متصل شده است. از لحاظ مواد اولیه و کیفیت ساخت، ایرادی نمی‌توان به نوا ۲ پلاس وارد کرد و تفاوت زیادی بین آن با محصولات بالارده وجود ندارد؛ اما در کنار کیفیت ساخت بالا، باید با نبود استانداردهای ضد آب و لک‌پذیری زیاد بدنه کنار بیایید.