شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

چگونه در پلی استیشن 4 از بازی ها فیلم بگیریم و با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

۸۰۵ بازديد
فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی تجارب خود را با دوستان و گیمرهای دیگر به اشتراک بگذارید.

برای بسیاری از گیمرها، ذخیره کردن و به اشتراک‌ گذاری صحنه‌های منتخب و نحوه پیش‌روی در مراحل بازی، یکی از نکات اصلی در بحث تجربه بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. باتوجه به اشتیاق زیاد کاربران برای استفاده از توییتر، فیس بوک، یوتیوب و سرویس‌های استریم مانند توییچ تعجبی ندارد که سونی قابلیت فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 را از طریق ابزارهایی کاربردی برای تولید و آپلود کلیپ‌هایی جذاب ارائه کرده است.

این کنسول بازی حتی ویدیوهای کوتاهی را به‌صورت خودکار و در پس‌زمینه از لحظات بازی شما ذخیره می‌کند تا در مواقعی که یک اتفاق جالب یا حرکت فنی خاصی اتفاق افتاد، گیمر آن را از دست ندهد.

 

اگر با نحوه فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 خود آشنایی نداشته باشید، ممکن است در ابتدای کار کمی گیج‌کننده باشد. مخصوصا اگر ندانید هر دکمه از روی کنترلر چه حرکتی انجام می‌دهد، ممکن است به صورت اشتباهی، ویدیویی را برای یکی از صحنه‌های جذابی که قبلا ذخیره کرده‌اید، بازنویسی کنید.

در این مطلب قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید به راحتی و بدون سردرگمی، ویدیوهای جذابی را در کنسول PS4 خود ضبط و ذخیره کرده و آنها را به اشتراک بگذارید.

1) تنظیمات ویدیو را انجام دهید

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

نخست دکمه “Share” را بر روی کنترلر PS4 خود فشار داده و نگه دارید تا منو مربوط به آن ظاهر شود. از این منو شما می‌توانید تنظیماتی را در خصوص نحوه به اشتراک گذاری محتوایی که بر روی کنسول خود تولید کرده‌اید، انجام دهید. این تنظیمات مسلما شامل ویدیوهایی که ضبط می‌کنید، نیز می‌شوند و در گام اول باید مدت زمان ضبط ویدیوها را از منوی “set Video Length” تعیین نمایید.

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

از این قسمت شما می‌توانید مشخص کنید که با فشردن دکمه Share از روی کنترلر، کنسول شما چند ثانیه، دقیقه یا حتی ساعت از بازی را فیلمبرداری کند. کنسول بازی PS4 به صورت خودکار قادر است حداکثر یک ساعت و حداقل 30 ثانیه کار ضبط ویدیو را انجام دهد، اما مدت زمان پیش‌فرض، 15 دقیقه است.

2) بازی خود را اجرا کنید

مسلما برای ضبط صحنه‌هایی از بازی، باید بازی را اجرا کنید. با اجرای بازی شما دو گزینه پیش‌رو خواهید داشت. گزینه اول به شما امکان آغاز فیلمبرداری جدید را با فشردن دکمه Share از روی کنترلر داده و باتوجه به مدت زمان مشخص شده در بخش قبلی، این عمل صورت می‌پذیرد. البته با فشردن مجدد دکمه Share می‌توانید به دلخواه عمل فیلمبرداری را متوقف نمایید.

اما گزینه دوم امکان ضبط جدیدترین اتفاقاتی است که در حین بازی رخ داده‌اند. پلی‌استیشن 4 به صورت خودکار 15 دقیقه از آخرین لحظات بازی شما را فیلمبرداری می‌کند. اگر در حین این بازه زمانی یادتان رفته باشد که از دکمه Share استفاده کنید و دست‌برقضا اتفاق یا حرکت جالب و خاصی هم رخ داده است، هنوز هم می‌توانید آن صحنه جذاب را در اختیار داشته باشید.

در ادامه ما هر دو گزینه را برای شما تشریح می‌کنیم؛ نحوه کنترل در هر دو شیوه مشابه است.

3) فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 را شروع کنید

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

اگر می‌خواهید مانند زمانی که با فشردن دکمه Record عمل فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 را پیش از شروع بازی انجام دهید؛ می‌توانید دوبار دکمه Share را از روی کنترلر فشار دهید. با این کار، کنسول برای مدت زمانی که خودتان قبلا مشخص کرده‌اید، فیلمبرداری را آغاز می‌کند. زمانی که فیلمبرداری به پایان رسید، کلیپ ویدیویی شما در پوشه “Capture Gallery” واقع در صفحه اصلی یا Home کنسول ذخیره خواهد شد.

4) 15 دقیقه اخیر بازی خود را ذخیره کنید

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که صحنه‌ای بسیار جالب در بازی رخ می‌دهد و شما دوست دارید آن را ذخیره کرده و برای همیشه نگه داشته باشید! اما چه فایده وقتی آن‌قدر گرم این اتفاق شده بودید که فراموش کردید دکمه Share را از روی کنترلر فشار دهید.

جای نگرانی از این بابت وجود ندارد، چرا که فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 همواره انجام می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام این ویدیوها حذف می‌شوند، مگر این‌که شما بخواهید آنها را نگه داشته باشید. زمانی که مشغول بازی هستید، 15 دقیقه اخیر بازی همیشه توسط کنسول فیلمبرداری و در کش ویدیویی آن ذخیره می‌گردد. بنابراین اگر می‌خواهید مبارزه فوق‌العاده با یک غول آخر یا هدشات معرکه‌تان را بارها و بارها ببینید و به اشتراک بگذارید؛ این امکان را دارید تا ویدیوها را از کش کنسول خارج کرده و در مکانی مناسب ذخیره نمایید.

اما نکته‌ بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید؛ اگر قصد ذخیره کردن کلیپ 15 دقیقه اخیر از بازی خودتان را دارید، به هیچ عنوان نباید دکمه Share را دوبار فشار دهید. با این کار شما در واقع یک فیلمبرداری جدید را آغاز خواهید کرد که طبیعتا کلیپ 15 دقیقه‌ای اخیر، از کش ویدیویی PS4 پاک می‌شود.

به منظور ذخیره کردن کلیپ 15 دقیقه اخیر بازی خود، دکمه Share کنترلر را فشار داده و نگه دارید تا به منو Share دسترسی پیدا کنید. از این قسمت، گزینه “Save Video Clip” را انتخاب کرده یا دکمه مربع را بزنید. با این کار، کلیپ ویدیویی از کش خارج شده و در پوشه Capture Gallery کنسول ذخیره می‌گردد. با استفاده از منو Share می‌توانید به صورت مستقیم، ویدیو موردنظر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که با این کار نیز، ابتدا ویدیو در پوشه کپچر گالری ذخیره شده و سپس به بخش مربوط به اشتراک گذاری وارد می‌شود.

5) نحوه برش زدن کلیپ‌ها

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

پس از ذخیره‌سازی ویدیو، اکنون می‌توانید آن را ویرایش کنید. در بسیاری از مواقع، برش کلیپ‌ها و کاهش حجم آنها برای اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی، ضرورت دارد. برای مثال برخی پلتفرم‌های اجتماعی مانند توییتر، تنها اجازه آپلود کلیپ‌های کوتاه و کمتر از 2 دقیقه را به کاربر می‌دهند. حتی اگر رسانه اجتماعی شما چنین محدودیت‌هایی را هم نداشت، باز هم بهتر است بخش‌های خسته‌کننده و نه چندان جالب ویدیوی خود را حذف کنید.

گزینه “Trim” را می‌توانید در دو قسمت پیدا کنید:

  • به بخش Capture Gallery رفته و ویدیو مدنظرتان را مشخص کنید؛ اکنون با فشردن دکمه Options بر روی کنترلر، منویی ظاهرا می‌شود که از طریق آن می‌توانید به ویژگی Trim دسترسی پیدا کنید.
  • از منو Share گزینه Share Video Clip را انتخاب کنید تا به لیستی از رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ویدیویی دسترسی داشته باشید. با انتخاب یکی از این موارد، به صفحه Share وارد می‌شوید و در آن‌جا می‌توانید توضیح مختصری برای ویدیو خودتان قرار دهید. دکمه Trim در بخش بالایی این صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

با انتخاب گزینه Trim، امکان برش و کوتاه‌ کردن ویدیو را در اختیار خواهید داشت. ابتدا با استفاده از کلیدهای جهتی(D-Pad) کنترلر PS4 یک نقطه شروع را برای ویدیو مشخص کنید.

نوار زمان یا تایم‌لاین با تصاویر بندانگشتی، نمایی کلی از لحظات مختلف ویدیو را نشان می‌دهند؛ شما می‌توانید اندازه این تصاویر را افزایش یا کاهش دهید. با این کار می‌توانید مشخص کنید که با هر بار فشردن کلید جهتی، چه مقداری از ویدیو برای برش، انتخاب شود. برای تغییر طول نوار زمان، از منوی افتادی که با عنوان ” 10 Second Intervals” مشخص شده است، استفاده کنید. در حالت پیش‌فرض با هر بار فشردن کلید جهتی کنترلر، 10 ثانیه از ویدیو برای برش انتخاب می‌شود؛ اما شما می‌توانید این زمان را به 60 ثانیه افزایش و یا به 1 ثانیه کاهش دهید.

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

اکنون می‌توانید مشخص کنید که در ویدیوی جدید و کوتاه شده، نقطه آغازین کجا باشد؛ با فشردن دکمه L2، این نقطه را ست کنید. سپس از این نقطه شروع به سمت نقطه پایانی ویدیو حرکت کرده و با زدن دکمه R2 آن را ست نمایید. با این کار، بخشی از نوار زمان که در واقع همان ویدیوی جدید شما را تشکیل می‌دهند، با یک مربع نارنجی‌ رنگ مشخص خواهد شد. با نهایی کردن کار ویرایش، بخش‌های انتخاب نشده حذف می‌شوند.

برای ویرایشی دقیق‌تر، می‌توانید با استفاده از دکمه “Preview” در زیر نوار زمان، پیش‌نمایشی از ویدیو را مشاهده کنید؛ بدین صورت می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که ویدیو از کدام نقطه آغاز و در کجا به پایان برسد. زمانی که ویدیو در حال پخش است، یک تایمر در سمت راست صفحه مشخص شده و همچنین یک مکان‌نما برروی نوار زمان حرکت می‌کند؛ هر دو مورد به شما کمک می‌کنند تا نقطه دقیق شروع و پایان ویدیو را مشخص کنید.

عملیات برش ویدیو را به اتمام برسانید تا ویدیو شما در Capture Gallery ذخیره شود.

6) به اشتراک بگذارید

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

پس از این‌که ویدیو خود را برش زده و زمان آن را کوتاه کردید، وقتش رسیده تا آن را در اینترنت به اشتراک بگذارید. ابتدا باید کنسول PS4 خود را به حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی، متصل کنید. البته زمانی که یکی از این شبکه‌های اجتماعی را از منوی Share Video Clip انتخاب نمایید، امکان لاگین یا وارد شدن به حساب کاربری آن شبکه اجتماعی نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. پس از ورود به حساب کاربری، حالا باید ویدیو موردنظرتان را انتخاب کرده و با توضیحات، توییت، آپدیت استاتوس و یا هر چیز دیگری، آن اتفاق جالب را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

برخی از پلتفرم‌های اجتماعی، امکانات بیشتری در بخش سفارشی‌سازی تنظیمات حریم‌خصوصی مربوط به ویدیو را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال زمانی که ویدیوتان را در فیسبوک یا یوتیوب آپلود می‌کنید، شما می‌توانید با استفاده از این گزینه‌ها مشخص کنید چه کسانی می‌توانند ویدیو شما را مشاهده کنند. در سرویس یوتیوب، می‌توانید ویدیو خود را به صورت Unlisted منتشر کنید؛ در این حالت ویدیو خصوصی نیست اما در نتایج جستجوها نیز قرار نمی‌گیرد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید تنظیمات حریم‌خصوصی را در بخش فعالیت‌های اجتماعی حساب کاربری پلی‌استیشن نتورک، براساس نیازتان تغییر دهید.

7) ویدیوها را به کامپیوترتان منتقل کنید

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

اگر هنوز برای اشتراک گذاری ویدیو به صورت آنلاین مطمئن نیستید، می‌توانید ویدیو خود را از کنسول PS4 به یک هارد اکسترنال یا فلش مموری، انتقال داده و در کامپیوترتان به آن دسترسی داشته باشید.

بدین منظور، ابتدا درایو خود را به یکی از پورت‌های USB در قسمت جلو کنسول، متصل کرده و به بخش Capture Gallery بروید. ویدیویی که قصد انتقال آن را دارید، انتخاب نموده و دکمه Options  را فشار دهید. با استفاده از منو ظاهر شده در سمت راست صفحه نمایش، گزینه ” Copy to USB Storage Device” را انتخاب کنید.

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

با این کار، به حالت نمایش شبکه‌ای Capture Gallery بازمی‌گردید. شما می‌توانید ویدیوهایی که تمایل دارید به درایو USB منتقل شوند را با فشردن دکمه X یا ضربدر، انتخاب کنید. تصاویر یا ویدیوهای انتخاب با یک علامت تیک بزرگ مشخص خواهند شد. پس از انتخاب موارد موردنظر، به منو سمت راست رفته و گزینه Copy را برگزینید. با زدن دکمه Okay در صفحه بعدی، موارد انتخاب شده به درایو جانبی کپی خواهند شد.

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4

درایو جانبی خود را از کنسول جدا کرده و آن را به کامپیوترتان متصل کنید. باید به دنبال پوشه‌ای تحت عنوان PS4 باشید؛ در این قسمت پوشه دیگری به نام Share و درون آن Video Clips قرار دارد. با باز کردن پوشه ویدیو کلیپ، تمامی فایل های فیلم گرفتن از بازی در پلی استیشن 4 منتقل شده، در دسترس خواهند بود. PS4 ویدیوها را با فرمت mp4 ذخیره می‌کند؛ بنابراین برای مشاهده آنها به نرم‌افزار خاصی نیاز نخواهید داشت. همچنین این فرمت در تقریبا تمامی برنامه‌های ویرایش ویدیو، پشتیبانی می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.