جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

تماشای تلویزیون توسط افراد نابینا و ناشنوا به کمک فناوری جدید

۸۱۹ بازديد
افراد نابینا و ناشنوا


 

محققان اسپانیایی به تازگی فناوری جدیدی ایجاد کرده اند که به افرادی که هم نابینا و هم ناشنوا هستند کمک می کند تا برنامه های تلویزیونی را بدون نیاز به هیچ اپلیکیشنی تماشا می کنند. این فناوری قادر است زیرنویس ها را به خط بریل تبدیل کند.

افرادی که هم نابینا و هم ناشنوا هستند، برای تماشای تلویزیون با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ اما به تازگی فناوری جدیدی ایجاد شده است که مشکل تماشای تلویزیون را برای این افراد برطرف کرده است و این افراد با استفاده از این فناوری به راحتی می توانند از محتوای برنامه های تلویزیونی بهره مند شوند. در این فناوری زیرنویس ها توسط یک اپلیکیشن به خط بریل تبدیل می شود و این اپلیکیشن برای انجام این کار به هیچ اپلیکیشن دیگری نیاز ندارد.

این نرم افزار که PervasiveSub نام دارد، زیرنویس های تمام برنامه ها را جمع آوری می کند و برای سرور مرکزی ارسال می کند. سپس سرور اصلی تمام زیرنویس ها را برای گوشی ها و تبلت ها ارسال می کند.

 

پس از ارسال زیرنویس ها به سرور مرکزی، یک دستگاه آن ها را توسط اپلیکیشنی به نام GoAll به خط بریل تبدیل می کند تا افرادی که همه نابینا و هم ناشنوا هستند، بتوانند از محتوای آن ها استفاده کنند. این دستگاه در دانشگاه کارلوس سوم (Carlos III) در مادرید قرار دارد. محققان برای اینکه از عملکرد درست این دستگاه مطمئن شوند، آن را در یک آزمایش مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان این آزمایش افرادی بودند که هم نابینا و هم ناشنوا بودند. پس از انجام این آزمایش، شرکت کنندگان عملکرد خوب این فناوری را تحسین کردند.

بیانیه دانشگاه در مورد نظر شرکت کنندگان به شرح زیر است:

“تمام افرادی که از این فناوری استفاده کردند، از عملکرد آن بسیار راضی بودند و معتقد بودند که به این وسیله این فناوری اطلاعاتی را کسب کرده اند که قبلا قادر به دریافت آن ها نبوده اند. این اطلاعات درست همزمان با نمایش زیرنویس ها و بدون استفاده از هیچ گونه نرم افزار واسطه ای در اختیار افراد نابینا و ناشنوا قرار گرفت. این افراد از عملکرد این فناوری در تبدیل زیرنویس ها به خط بریل و توانایی آن در هماهنگ کردن سرعت دریافت زیرنویس ها و تبدیل آن ها به خط بریل بسیار راضی بودند. منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد این فناوری و توسعه آن توسط شرکت مخابراتی اسپانیایی Telefonia تأمین شده است”.

سرپرست این پروژه تحقیقاتی معتقد است که در بیشتر موارد به افرادی که هم از ناشنوایی و هم از نابینایی رنج می برند، توجهی نمی شود. وی اذعان کرد بزرگترین مشکلی که این افراد با آن مواجه هستند این است که اطلاعات بسیار کمی دریافت می کنند. در ضمن اعضای پارلمان اروپا تا سال ۲۰۰۴ هیچ توجهی به این افراد نمی کردند و آن ها را نادیده می گرفتند.

این فناوری به تمام شبکه های تلویزیون ملی اسپانیا که از طریق سیستم دیجیتالی زمینی پخش می شوند و همچنین تمام شبکه های منطقه ای در شهر مادرید که از طریق همین سیستم پخش می شوند، معرفی شده است و در اختیار آن ها قرار گرفته است و به زودی تمام شبکه های تلویزیونی که در اسپانیا پخش می شوند، از این فناوری بهره مند خواهند شد. اعضای تیم تحقیقاتی اعلام کرده اند که این فناوری به صورت رایگان در اختیار همه افرادی که به آن نیاز دارند، قرار داده می شود. افرادی که هم نابینا و هم ناشنوا هستند، برای فهم برنامه هایی که در تلویزیون نمایش داده می شوند، نیازمند استفاده از یک اپلیکیشن واسطه برای انتقال اطلاعات به آن ها هستند؛ اما نرم افزار PervasiveSUB این مشکل را برطرف کرده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.