چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

ماجرای اولین خودرو آبی، خاکی، فضایی جهان؛ لوتوس الیزه در دریا، خشکی و مدار مریخ

۶۶۶ بازديد



احتمالا شما هم خبر پرتاب رودستر ایلان ماسک به سمت فضا و کمربند سیارکی را شنیده اید. برکسی پوشیده نیست که تسلا در طراحی و ساخت این خودرو از لوتوس مشاوره گرفته و بسیاری معتقد اند رودستر تسلا کپی الکتریکی شده ای از خودروی لوتوس الیزه است.
بارزترین ویژگی لوتوس الیزه که آن را تبدیل به یک خودروی جذاب و پرشتاب کرده است وزن اندک کمتر از 1 تنی این خودرو نسبت به سایر وسایل نقلیه هم رده خود است.

به همین دلیل این محصول لوتوس می تواند پایه و اساس مناسبی باشد که سایر وسایل نقلیه الکتریکی بر مبنای آن ساخته شوند. بسیاری معتقد اند تسلا برای تولید رودستر خود از قطعات الیزه استفاده کرده و به عبارت دیگر با الکتریکی کردن خودروی لوتوس و طبیعتا افزایش وزن آن رودستر معروف خود را طراحی و تولید کرده است.

 

اگر ماهم رودستر تسلا را به عنوان یک کپی الکتریکی شده از لوتوس الیزه در نظر بگیریم به این ترتیب الیزه تنها خودرویی است که هم بر روی خشکی و هم در دریا و هم در فضا حرکت کرده است.

در سال 2008 یک کمپانی خودروسازی سوئیسی به نام راین اسپید که عمدتا در حوزه تغییر ماهیت و طراحی مجدد وسایل نقلیه فعالیت می کند نگاهی به خودروی الیزه لوتوس انداخته و تصمیم گرفت تا این وسیله نقلیه را به یک زیردریایی تبدیل کند.
تصاویر موجود در متن که خودرویی را در دریا نشان می دهد در واقع لوتوس الیزی را به تصویر می کشد که توسط این کمپانی به یک زیردریایی تبدیل شده و نام sQuba برای آن انتخاب شده است.

sQuba تنها زیردریایی نیست که بر پایه محصولات لوتوس ساخته شده است. در سال 1977، در یکی از فیلم های جیمز باند به نام جاسوسی که مرا دوست داشت خودروی لوتوس اسپریت نیز در نقش یک زیردریایی بکار گرفته شده است.

در واقع در طی جریان فیلم این خودرو برای تعقیب یکی از شخصیت های داستان به درون دریای مدیترانه پرتاب شده و در درون آب تبدیل به یک زیردریایی می شود.

 


هرچند که لوتوس اسپریت نام برده هرگز به عنوان یک زیردریایی نتوانست در دریا حرکت کند اما ایلان ماسک در مورد آن معتقد بود که این خودرو آهنین بوده و ایده تبدیل آن به زیردریایی شگفت انگیز است.
با وجود اینکه لوتوس الیزه تنها خودرویی است که علاوه بر زمین، در دریا و فضا هم از آن استفاده شده اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که امکان استفاده قانونی از این وسیله نقلیه در جاده ها و خیابان های ایالات متحده وجود نداشته و دولتمردان این کشور محدودیت هایی را برای استفاده از این خودرو صادر کرده اند.

برخلاف امریکا، الیزه می تواند آزادانه در جاده های اروپا و آسیا حرکت کرده و حتی در کشور خوش نقشمان نیز قابل راندن است.
شما با جستجو عباراتی مثل "amphibious cars" به انگلیسی یا "خودروهای آبی خاکی " به فارسی خودروهای فراوانی در مدل های نظامی و غیرنظامی خواهید یافت که قابلیت استفاده در دریا و خشکی را دارند. اما الیزه تنها خودرویی است که هم در خشکی، هم در دریا و هم در فضا حرکت کرده است.
با این اوصاف به نظر می رسد که لوتوس به عنوان یک خودروساز همه کاره توانایی ساخت شاسی بلند مخصوص خود را داشته و مخالف آن این کمپانی انگلیسی را دست کم گرفته اند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.