یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷

آموزش: گیمیفیکیشن چیست

۸۲ بازديد
آموزش: گیمیفیکیشن چیست

گیمیفیکیشن یک ابزار سرگرمی است که برای درگیر کردن مخاطب به کار می‌رود و برای اهدافی غیر از سرگرمی از آن استفاده می‌شود. درواقع گیمیفیکیشن از عناصر طراحی بازی برای افزایش میزان درگیری کاربر با سایت و برند استفاده می‌کند. گیمیفیکیشن سرگرم‌کننده است؛ اما باید چیزی فراتر از خواندن چند لغت روی صفحه نمایش یا تماشای یک ویدئو باشد. این فرآیند باید مهارت‌های مشتری را افزایش دهد و با نوعی جایزه مانند تخفیف یا پیشنهاد ویژه همراه باشد. هر کاربری بعد از برنده شدن در یک بازی احساس خوبی پیدا خواهد کرد. همین باعث می‌شود که آمار بازدید سایت بالا برود. بازاریابان از این احساس خوب برای افزایش شانس فروش یک محصول یا خدمات استفاده می‌کنند. البته لزومی ندارد که این بازی حتما روی وب‌سایت طراحی شود. اپلیکیشن و صفحات مجازی برند نیز محل خوبی برای طراحی گیمیفیکیشن هستند. طراحی این بازی باید بر اساس نقشه‌ی سفر مشتری انجام شود. هر مرحله از طراحی این بازی باید به گونه‌ای انجام شود که برای کاربر متقاعدکننده باشد. بیشتر در مورد استراتژی گیمیفیکیشن توضیح می‌دهیم و چند نمونه از معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

gamification

۱- بازی شما باید باعث تغییر رفتار مشتری شود

تکنیک گیمیفیکیشن به این معنا نیست که باید تمام جوانب آن مرتبط با بازی باشد. بلکه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که با اهداف و استراتژی‌های شما همخوانی داشته باشد. هدف اصلی استفاده از مکانیک بازی، ارتقاء تجربه‌ی کاربر و هدایت آن به سمت تغییرات مثبت است. اینکه کاربران انگیزه‌ی بیشتری بابت تعامل با محتوای شما پیدا کنند و اقدامات مورد نظر شما را انجام دهند. بسیاری از برندها نمی‌توانند نتیجه‌ی دلخواهشان را از بازاریابی به روش گیمیفیکیشن بگیرند؛ زیرا روی خروجی و هدف آن تمرکز نمی‌کنند.

۲- نقشه‌ی سفر مشتری را در مراحل مختلف طراحی کنید

طراحی بازی شما باید طوری باشد که نقشه‌ی سفر مشتری را در نظر بگیرد و او را درگیر کند: به‌عنوان مثال اینکه اکنون در کدام بخش سایت هستند و قصد دارند در مرحله‌ی بعد وارد کدام بخش شوند. چند نکته‌ای که افراد تازه‌کار باید در نظر بگیرند:

۱- هدف شما از ساختن گیمیفیکیشن باید این باشد که اعضای جدیدی به کاربران شما اضافه شوند. بنابراین از افرادی که به تازگی به شما ملحق می‌شوند بخواهید که بخشی از محتوای شما را لایک کنند یا آن را به اشتراک بگذارند.

۲- به‌عنوان خوشامدگویی به آن‌ها امتیاز یا سکه بدهید.

۳- ابتدا اجازه دهید کاربران کمی بازی کنند و سپس بخواهید که اطلاعات تماس خود را وارد کنند یا عضو سایت شوند. همچنین فرآیند بازی نباید بعد از عضو شدن آن‌ها خاتمه پیدا کند. بازی را طوری طراحی کنید که کاربر بعد از عضویت به مرحله‌ی بعد ارتقاء پیدا کند. انجام چنین کارهایی تأثیر خوبی بر کاربر می‌گذارد و باعث می‌شود که احساس کند عضوی از جامعه‌ی جدید است.

۴- نگه‌داشتن مشتری‌ها یک امر ضروری است. هدف شما این است که کاربران جدید را تبدیل به مشتری دائمی برند خود کنید. بنابراین تمام امتیازها را طی یک مرحله به کاربر ندهید. مراحل بازی را طوری طراحی کنید که امتیاز کاربر در هر مرحله زیاد شود. درنهایت یک جایزه‌ی خوب برای افرادی در نظر بگیرید که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

gamification

۳- روی پاداش‌های ذاتی بیشتر از پاداش‌های بیرونی تمرکز کنید

در انتخاب جوایز خود دقت کنید. در نظر گرفتن تخفیف بیش از اندازه برای خرید محصولات ممکن است به ضرر شما تمام شود. بسیاری از کاربران تنها به دنبال سوءاستفاده از چنین رفتارهایی هستند. بنابراین تعادل خوبی میان جوایز خود برقرار کنید. به‌عنوان مثال برنده‌های گیمیفیکیشن را از طریق ایمیل یا اس‌ام‌اس از محصولات جدید خود آگاه کنید. این مثال یک پاداش ذاتی است که کاربران از آن استقبال خواهند کرد.

نشانه‌ها نیز می‌توانند به ‌عنوان پاداش ذاتی در نظر گرفته شوند. به‌عنوان مثال سایت کوئرا از سیستم رأی‌گیری برای این کار استفاده می‌کند. رأی دادن در این سایت به معنای ارزش‌دهی است. هر چقدر کاربر رأی‌های بیشتری دریافت کند، یعنی سطح معلومات بالاتری دارد و به‌عنوان یک فرد متخصص در نظر گرفته خواهد شد. البته این نشانه‌ها نیز باید با اهداف کسب‌و‌کار شما مرتبط باشند و کاربر بابت داشتن آن‌ها افتخار کند. تنها در چنین شرایطی است که کاربر برای به دست آوردن آن‌ها تشویق می‌شود و آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد.

۴- روند بازی را ساده طراحی کنید

روند بازی یک گیمیفیکیشن باید کوتاه، قابل فهم و ساده باشد. درواقع یک عمل باید منجر به عمل دیگر شود. اگر کاربر نتواند روند بازی را بعد از یک یا دو بار تلاش متوجه شود، سایت یا اپلیکیشن را می‌بندد و دیگر هرگز سراغ آن نمی‌رود. حتی بهترین پیشنهادها و افتخارها هم نمی‌توانند یک کاربر سردرگم را دوباره به بازی بازگردانند.

۵- بازی را به واقعیت نزدیک‌تر کنید

جوایز بازی را طوری طراحی کنید که برای همیشه در ذهن کاربر ماندگار شود. به‌عنوان مثال تخفیف رستوران یکی از جوایزی است که نه‌تنها می‌تواند برند شما را در ذهن کاربر ماندگار کند، بلکه میزان استقبال از گیمیفیکیشن را نیز بالا می‌برد.

gamification

۶- طراحی بازی خود را با شبکه‌های اجتماعی پیوند بزنید

بازی شما حتما باید با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشد. فروشگاه‌های اینترنتی به‌خوبی از این روش استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر شخصی دوستش را به عضویت در سایت دعوت کند، بعد از اولین خرید او می‌تواند از مقداری تخفیف برای خریدهای خود در آینده بهره‌مند شود. بنابراین کاربر تشویق می‌شود که نتیجه‌ی بازی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. این کار باعث انگیزه گرفتن دوستان کاربر می‌شود و امکان عضویت آن‌ها را در سایت شما بالا می‌برد.

۷- از طراحان حرفه‌ای UX کمک بگیرید

بسیاری از گیمیفیکیشن‌ها به دلیل طراحی ضعیف مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. گیمیفیکیشن باید توسط طراحان حرفه‌ای درست شود. اگر بازی طراحی بدی داشته باشد، کاربر ممکن است در اولین تجربه‌ی خود احساس خوبی پیدا نکند.

۸- از شخصیت‌های مختلف استفاده کنید

کاربران دوست دارند که نقششان را خودشان در بازی تعیین کنند. به‌عنوان مثال بازی‌هایی که بین دو نوع شخصیت دزد و پلیس به کاربر حق انتخاب می‌دهند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. همچنین کاربر را کنجکاو می‌کنند که شانس خود را با همه‌ی شخصیت‌ها امتحان کند. برای انجام این کار ابتدا بهتر است شناخت خوبی از کاربران خود داشته باشید و سپس شخصیت‌ها را بر اساس آن‌ طراحی کنید. هر چقدر شخصیت بازیکنان نزدیک‌تر به شخصیت کاربران باشد، تعامل کاربران نیز بیشتر می‌شود. ۷۵ درصد گیمیفیکیشن روان‌شناسی و ۲۵ درصد آن تکنولوژی است.

gamification

نمونه گیمیفیکیشن‌های موفق

در این بخش به معرفی چند مورد از موفق‌ترین گیمیفیکیشن‌های برندهای معروف می‌پردازیم:

۱- اسمارتیز M&M

شرکت M&M در سال ۲۰۱۳ گیمیفیکیشن جالبی در راستای کمپین تبلیغاتی نوعی از بیسکوئیت‌های خود طراحی کرد. این بازی بر اساس پیدا کردن یک شیء خاص در یک محیط شلوغ طراحی شده بود. سادگی این بازی باعث شد که از محبوبیت خوبی در میان مخاطبان برخوردار شود. در این بازی تصویری از اسمارتیزهای M&M به کاربر داده می‌شد که یک بیسکوئیت در میان آن‌ها مخفی شده بود. کاربر باید این بیسکوئیت را در میان اسمارتیزها پیدا می‌کرد. نتیجه گیمیفیکیشن این بود که صفحه‌ی فیسبوک برند بیش از ۲۵ هزار لایک دریافت کرد. همچنین بیش از ۶ هزار اشتراک‌گذاری و ۱۰ هزار کامنت، از جمله دیگر نتایج این گیمیفیکیشن بودند. درست است که این بازی جزئی از کمپین تبلیغاتی شرکت بود؛ اما جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌ی آن توانست تمام فضای شبکه‌های اجتماعی را تحت پوشش قرار دهد.

۲- نایک پلاس

نایک برای معرفی جامعه‌ی نایک پلاس خود کمپینی به نام NikeFuel برگزار کرد. در این کمپین کاربران بر اساس میزان فعالیت‌های فیزیکی روزانه‌ی خود با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. اپلیکیشن نصب‌شده روی موبایل آن‌ها تمام فعالیت‌هایشان را ثبت می‌کرد و به آن‌ها امتیاز می‌داد. این گیمیفیکیشن بعد از رسیدن کاربر به یک مرحله‌ی خاص، جوایز و امتیاز مخصوصی به آن‌ها اهدا می‌کرد. این بازی نه‌تنها باعث تحرک کاربران می‌شد، بلکه باعث می‌شد آن‌ها امتیاز خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. همین موضوع میزان حضور برند را در شبکه‌های اجتماعی افزایش داد.

۳- استارباکس

استارباکس یک برند شناخته‌شده در زمینه‌ی اهمیت دادن به مشتری‌ها است. My Starbucks Rewards نام گیمیفیکشنی است که این برند برای اثبات همین موضوع راه‌اندازی کرد. این بازی ۳ مرحله داشت. به این صورت که مشتری‌ها با هر بار خرید ستاره دریافت می‌کردند. زمانی که هر ۳ ستاره پر می‌شد، می‌توانستند غذا و نوشیدنی مجانی دریافت کنند. این گیمیفیکشن بسیار ساده و جوایز آن نیز برای کاربران بسیار وسوسه‌کننده بود.

gamification

۴- مک دونالد

برند مک دونالد نیز برای افزایش فروش محصولات خود از بازی معروف مونوپولی برای گیمیفیکیشن استفاده کرد. این بازی در سال ۱۹۸۷ و به‌صورت آفلاین طراحی شده بود. به این صورت که بعد از خرید مشتری از رستوران، یک بلیت به او داده می‌شد. هر بلیت نماینده‌ی یک جایگاه در بُرد مونوپولی بود. مشتری باید تمام قطعات یکی از رنگ‌ها را جمع می‌کرد تا بتواند جایزه‌ی نهایی را دریافت کند. این بازی به‌اندازه‌ای محبوب شده بود که میزان فروش محصولات این رستوران را در سال ۲۰۱۰ به میزان ۵.۶ درصد در آمریکا بالا برد.

۵- کوکاکولا

برند کوکاکولا همیشه به ابداع و نوآوری در طرح‌های تبلیغاتی خو معروف بوده است. این برند به‌گونه‌ای نوشابه‌های خود را تبلیغ می‌کند که برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. این برند در گیمیفیکیشن خود نیز ایده‌ی جالبی ارائه داده بود. به این صورت که جوانان در هنگ‌کنگ باید اپلیکیشن رایگانی را دانلود می‌کردند. سپس در یک زمان مشخص در مکان مشخص دور هم جمع می‌شدند. آن‌ها در این زمان مشخص باید اپلیکیشن خود را باز می‌کردند و تلفن خود را جلوی مانیتور تلویزیون تکان می‌دادند تا جایزه و کد تخفیف دریافت کنند. اینکه کاربران نمی‌دانستند با تکان دادن موبایل خود چه جایزه‌ای ممکن است دریافت کنند، باعث تحریک حس کنجکاوی آن‌ها می‌شد. بنابراین هر شخصی، حداقل برای یک بار شانس خود را امتحان می‌کرد. گیمیفیکیشن این برند با شاد کردن جوانان توانست موفقیت بسیار زیادی کسب کند.

gamification

۶- بستنی مگنوم

شرکت تولید شکلات مگنوم از یک کمپین بسیار هیجان‌انگیز و جدید برای معرفی نوعی از بستنی‌های خود به نام Magnum Temptation استفاده کرد. این برند با حمایت سایت‌هایی مانند یوتیوب یک بازی دیجیتال آنلاین با یادبود سوپر ماریو طراحی کرد. اما با این حال بازی واقعی از طریق صفحات اینترنت انجام می‌شد. به این صورت که کاربران باید در سراسر صفحات مشخص وب جستجو و آب‌نبات پیدا می‌کردند. درنهایت وقتی دوباره وارد سایت مگنوم می‌شدند، امتیاز آن‌ها حساب می‌شد. هرچقدر تعداد آب‌نبات‌ها بیشتر بود، مقامی که کاربر کسب می‌کرد نیز بالاتر می‌رفت. این گیمیفیکیشن در شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی کرد. حتی یک روز url سایت مگنوم توانست رکورد بیشترین توییت در جهان را از آن خود کند. بازی مگنوم بسیار هوشمندانه طراحی شده بود؛ زیرا نه‌تنها محصول جدید خودش را تبلیغ کرد بلکه آمار بازدید سایت همکارانش را نیز بالا برد.

۷- فور فود (4Food)

وب‌سایت 4Food مانند یک بازی هیجان‌انگیز طراحی شده است. شما در این وب‌سایت می‌توانید بازی کنید و برنده‌ی تخفیف یا پیشنهاد ویژه شوید. همچنین می‌توانید همبرگر مورد علاقه‌ی خود را بسازید. این وب‌سایت یک تجربه‌ی فراموش‌نشدنی برای کاربر رقم می‌زند. گیمیفیکیشن این وب‌سایت نه‌تنها ارزش‌های شرکت را برای مشتری تعریف می‌کند بلکه همزمان از سازمان‌های خیریه نیز حمایت می‌کند. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که گیمیفیکیشن جنبه‌های متفاوتی از افزایش عملکرد برند گرفته تا معرفی آن در شبکه‌های اجتماعی دارد.

طراحی یک بازی قوی و تأثیرگذار نیازمند استراتژی دقیق است. شما باید نسخه‌های متفاوتی از بازی را امتحان کنید و نهایتا بهترین گیمیفیکیشن را از میان آن‌ها برگزینید. اگر نمونه‌ی جالبی از گیمیفیکیشن برندهای مختلف را می‌شناسید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش بازی سازی: اصول طراحی کاراکترهای منفی

۷۴ بازديد
آموزش بازی سازی: اصول طراحی کاراکترهای منفی

بدون شک در تمامی بازی‌های داستانی طراحی کاراکتر منفی اهمیتی برابر یا شاید هم بیشتر از قهرمان بازی دارد. چه بازی‌ها و حتی فیلم‌هایی داشته‌ایم که به خاطر طراحی هنرمندانه کاراکتر منفی خود بسیار مشهور شده‌اند به گونه‌ای که هر گاه می‌خواهیم نامی از آن بازی ببریم، ناخودآگاه آن کاراکتر منفی برایمان تداعی می‌شود. یکی از نمونه‌های عالی این مسئله بدون شک کاراکتر Vaas در بازی Far Cry 3 است. شخصا هیچ کدام از بازی‌های سری فارکرای را تجربه نکرده‌ام ولی بدون اختیار و در نوشتن این مقاله نام این کاراکتر از اولین نام‌هایی بود که به ذهنم خطور کرد و دلیل این موضوع شهرتی است که این کاراکتر منفی در بین اهالی دنیای گیم به دست‌ آورده است. از مطالب گفته شده مشخص است که در ادامه‌ی مقالات آموزش بازی سازی می‌خواهیم کمی در مورد رمز و راز‌های طراحی کاراکتر‌های منفی و اصول طراحی آن‌ها برای شما بگوییم.

 

اگر وقت مناسبش را پیدا کردید بد نیست در مورد یکسری اطلاعات پایه‌‌ای در زمینه‌‌ی ادبیات و سینما تحقیق کنید و حداقل دایره‌ی واژگانی خود را در این زمینه بهبود ببخشید. بالاخره هر چه باشد هنگامی که پای طراحی و شخصیت پردازی یک عنصر داستانی پیش می‌آید، خوب است بدانیم که هر عنصری در داستان ما چه عنوانی را در عالم نویسندگی یدک می‌کشد و چه ویژگی‌هایی باعث شده که او در فلان دسته‌ی مشخص از دسته‌بندی‌های رایج امروزی قرار بگیرد. مثلا آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که معنی واژه‌‌ی «آنتاگونیست/Antagonist» یا «پروتاگونیست/Protagonist» دقیقا چیست؟ همچنین بد نیست در مورد تعریف‌ واژگانی همچون Hero، Villain و امثال آن هم بررسی مختصری داشته باشید تا با جایگاه استفاده از آن‌ها به خوبی آشنا شوید. البته امروز هدف ما صحبت پیرامون این موضوع نیست و برای همین سعی می‌کنیم تا رسیدن به جای مناسبش از تعاریف آشنا و قابل فهمی همچون «قهرمان» یا «کاراکتر منفی» استفاده کنیم.

 

vaas / far cry 3

گام صفرم!

تعجب نکنید، هدف از این گام صرفا بیان این نکته است که هیچ الزامی برای این وجود ندارد که بازی شما حتما باید دارای یک کاراکتر منفی باشد. ما بازی‌های بسیاری داریم که حتی هیچ باس‌فایتی درون آن‌ها وجود ندارد ولی با این حال توانسته‌اند تجربه زیبا و دل‌نشینی را برای مخاطبان خودشان رقم بزنند. نمونه‌ی این مسئله را هم می‌توانید در بازی همانند FEZ و هر بازی دیگری که معمولا سعی می‌کند یک تجربه‌ی روان، ملایم و دل‌نشین به شما ارائه بدهد مشاهده کنید. بنابراین اگرچه همه‌ی ما دوست داریم امثال جوکر و واس را درون بازی خود داشته باشیم ولی باید بدانیم که طراحی چنین کاراکتر‌هایی کار پیش پا افتاده‌ای نیست و حتی استودیو‌های بزرگ بازی‌سازی هم به ندرت می‌توانند از پس چنین کاری به خوبی بربیایند.

 

گام اول: شناسایی اصول و مبانی دنیای طراحی شده

معمولا تعاریف در دنیای فعلی ما کاملا نسبی هستند. برای همین گاهی پیش می‌آید که انجام یک کار از دیدگاه ما کار مثبتی تلقی شود و این در حالی است که ممکن است برداشت شخص دیگری از آن کار بسیار منفی باشد. به دلیل همین نسبی بودن تعریف‌ها معمولا مبنایی‌ترین اصول انسانی که به نوعی مورد پذیرش تمامی جوامع بشری قرار گرفته است، مبنای تعریف و طراحی و شخصیت پردازی عناصر منفی داستانی قرار می‌گیرد تا درک اعمال منفی و مثبت او برای همه آدم‌ها قابل درک باشد. البته ممکن است دنیای بازی شما با دنیای فعلی ما مقداری متفاوت باشد و برای همین اصول پذیرفته شده‌ی آن نیز متفاوت از دنیای فعلی باشد. به همین خاطر صرف این که انجام فلان کار در دنیای ما کار منفی تلقی می‌شود دلیل این نیست که حتما باید چنین چیزی در دنیای تعریف شده‌ی شما هم باشد. البته به دلیل این که همیشه مخاطب شما همان انسان‌های همیشگی هستند، سعی می‌شود که اگر تفاوتی هم در این زمینه وجود دارد، مقدار آن برای درک راحت‌تر مخاطب کم باشد.

به دلیل همین نسبی بودن تعریف‌ها معمولا مبنایی‌ترین اصول انسانی که به نوعی مورد پذیرش تمامی جوامع بشری قرار گرفته است، مبنای تعریف و طراحی و شخصیت پردازی عناصر منفی داستانی قرار می‌گیرد

 

مواردی همچون دزدی، قتل و غارت،‌ تجاوز، زورگویی و امثال آن همیشه مصداق‌‌هایی از اعمال منفی  تلقی می‌شوند و درک آن‌ها برای مخاطب بسیار ساده است و به همین خاطر معمولا در کار‌های کاراکتر‌های منفی چنین مواردی را به وفور مشاهده می‌کنیم.

 

گام دوم: مشخص کردن انتظارات

در دومین قدم باید یک تصمیم مهم بگیرید و آن این است که انتظار شما از کاراکتر منفی مورد نظرتان چیست؟ آیا او یک مامور هرج و مرج است و مدام در حال خرابکاری است؟ یا این که صرفا همانند بازی Bioshock کاراکتر غایبی است و ما با پیش‌روی درون بازی صرفا با نتایج کار‌های او موجه خواهیم شد؟‌ بزرگی و کوچکی کاراکتر منفی و میزان تاثیر آن بر خط داستانی باید در همین مرحله مشخص شود. لازم نیست به جزییات بپردازید و همان گونه که سعی می‌کنید در داستان بازی مسیر کلی کاراکتر اصلی و هدف نهایی او را مشخص کنید، دقیقا باید چنین کاری را هم برای کاراکتر منفی خود انجام دهید. البته به شما توصیه می‌کنیم که برای مشخص کردن سرنوشت کاراکترهای بازی حداقل تا گام چهارم مقداری صبر کنید و بر اساس راهکارهای آن گام چنین مواردی را مشخص کنید. دقت کنید که بین هدف نهایی و سرنوشت کاراکتر تفاوت وجود دارد و نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید.

 

گام سوم: ترسیم ویژگی‌های شخصیتی

پس از گذر از دو مرحله‌ی قبل، شما هم اکنون نقطه‌ها‌ی شروع و پایان خود را در اختیار دارید و تنها کافی است رابطه‌ی میان این دو و نحوه‌ی طی کردن چنین مسیری را مشخص کنید. اگر تجربه‌ی کاراکتر‌های منفی مختلفی را داشته باشید مشاهده کرده‌اید که هر کدام از آن‌ها معمولا منش و رفتار مخصوص به خود را دارند و همه‌ی اقدامات آن‌ها در دنیای بازی هم بر اساس همین ویژگی‌های فردی او صورت می‌پذیرد. از GlaDos در بازی Portal تا ژنرال شفرد و ماکاروف در بازی Call of Duty هر کدام سیاست‌ها و رفتارهای مخصوص به خودشان را داشتند. برای همین باید در این مرحله متناسب با جایگاهی که برای او در نظر گرفتید سعی کنید بهترین تیپ شخصیتی را برای او طراحی کنید. این تیپ شخصیتی دقیقا نحوه‌ی طی کردن مسیر گفته شده را برای شما مشخص خواهد کرد.

makarov / cod 4

توجه داشته باشید که هر اقدامی که درون بازی صورت می‌گیرد نباید بدون پشتوانه‌ی قبلی باشد. هر کشتار یا هر عمل منفی دیگری که از جانب کاراکتر منفی داستان رخ می‌دهد باید کاملا مطابق اخلاقیات و ویژگی‌های او باشد. این اخلاقیات است که رفتار را شکل می‌دهد و اگر رفتاری بدون مبنای اولیه صورت پذیرد، نه تنها مشکل ما در شخصیت پردازی عنصر مورد نظر را نشان می‌دهد بلکه باعث می‌شود رفتار‌های کاراکتر ما مصنوعی جلوه کند. اما در این نقطه بد نیست نگاهی به تعدادی از ویژگی‌های شخصیتی عناصر منفی داستانی به خصوص عناصر منفی شاخص در این زمینه بیاندازیم و ببینیم چه ویژگی‌هایی معمولا آن‌ها را در ذهن ما ماندگار می‌کنند.

می‌گویند بزرگی ذهن هر انسانی به اندازه‌ی بزرگی آرزو‌ها و اهداف اوست. این مسئله در مورد کاراکتر‌های منفی نیز صادق است. دزدی از بانک، رییس مافیا شدن، ایجاد هرج و مرج یا حتی نجات بشریت هر کدام انگیز‌ها و اهداف متفاوتی هستند که کم و بیش می‌توانیم برای کاراکتر خود در نظر بگیریم. هر چقدر بتوانیم انگیزه و هدف ارزشمند‌تری را برای کاراکتر منفی خود در نظر بگیریم بدون شک یک قدم به موفقیت نزدیک شده‌ایم. مثلا جوکر در فیلم شوالیه تاریکی به خوبی نشان داد که اگرچه از بانک دزدی کرد ولی آن پول‌ها برایش هیچ ارزشی نداشتند و به دنبال چیزهای خیلی بزرگتری است. این ویژگی از ابتدایی‌ترین ویژگی‌های کاراکترهای منفی به خصوص از نوع برترش است و برای همین به یاد ندارم که یک کاراکتر منفی صرفا با دزدی از بانک مورد ستایش همیشگی علاقمندان قرار گرفته باشد.

ویژگی بعدی و شاخص کاراکترهای منفی ماندگار این است که معمولا این افراد شکست‌ناپذیر هستند. در حالتی ساده‌تر یعنی این که در انتها چه کشته شوند و چه کشته نشوند، حداقل این قدرت را دارند که به تمام یا بخشی از هدف خود دست پیدا کنند. مثلا پایان‌بندی همان شوالیه تاریکی را در نظر بگیرید. چه کسی می‌تواند ادعا کند که جوکر نتوانست به هدف خودش دست پیدا کند. هدفی که به وضوح نتیجه‌اش را در قسمت بعدی فیلم می‌توانیم ببینیم. اما ویژگی که چنین توانایی را به شخصیت منفی مورد نظر می‌دهد، توانایی خوب پیش‌بینی کردن شرایط مختلف و طراحی گره‌های تودرتویی است که قهرمان داستان مجبور است در انتها به یکی از آن‌ها تن دهد.

joker

اما یکی از ویژگی‌های جالب و همیشگی کاراکترهای منفی به خصوص از نوع ممتازش، صحبت‌های عالمانه و حکیمانه‌ی این به اصطلاح مجنون‌های عالم بازی‌ها و فیلم‌های ماست. از جوکر گرفته تا همان کلونل فیلم سیاره میمون‌ها همگی در اندک لحظاتی که صحبت می‌کنند (به خصوص در مواجه‌های خودشان با کاراکتر اصلی) به گونه‌ای شروع به استدلال و بیان مسائل می‌کنند که در انتها حس می‌کنید او نیز به سهم خودش راست می‌گوید و همه‌ی حقیقت در نزد کاراکتر مثبت بازی نیست.  برای همین هیچ کاراکتر منفی بزرگی را سراغ ندارم که از این جنبه کمبود و کاستی داشته باشد و برای همین باید روی این جنبه‌ی چنین کاراکتر‌هایی بسیار کار کنید.

اما معمولا یکی از نتایجی که این کاراکتر‌های منفی به خصوص در حرف زدن‌هایشان به دنبالش هستند، ایجاد دوگانگی در شما و اهدافتان به عنوان کاراکتر مثبت بازی است و مهم‌ترین روش مشترکی که معمولا همه‌ی این کاراکتر‌ها دنبال می‌کنند این است که در سخنانشان سعی می‌کنند روی نقاط مشترک شما و خودشان دست بگذارند و شما را همانند خودشان جلوه دهند.

 

گام چهارم: با ساخته‌ی خود یکی شوید

بهترین روش برای نوشتن حوادث و جریانات درون بازی این است که در ابتدا متناسب با اهداف نهایی و همچنین مبانی اولیه، کاراکتر‌های خودمان را شکل دهیم و سپس سعی کنیم با قرار گیری در نقش هر کدام از آن‌ها، رویداد‌ها و جریان‌های درون بازی را شکل دهیم. مثلا پس از ترسیم شکل و شمایل فکری واس در بازی فارکرای سعی کنیم همانند او فکر کرده و ببینیم که اگر او در این دنیای طراحی شده‌ی ما بود، دقیقا چه کار‌هایی انجام می‌داد. در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که بدون توجه به ویژگی‌های اخلاقی کاراکتر منفی بازی و حتی کاراکتر‌های دیگر صرفا یک خط داستانی بسیار ساده نوشته می‌شود و سپس سعی می‌کنند تک‌تک این کاراکتر‌ها را درون آن جای دهند. این روش بسیار غلط است و باعث می‌شود که کاراکتر‌های شما و اقدامات آن‌ها طبیعی جلوه نکنند.

معمولا در این قسمت شالوده‌ی اصلی داستان را بر اساس کاراکتر مثبت بازی طراحی می‌کنند و دیگر شخصیت‌ها در اولویت بعدی قرار می‌گیرند اما بهترین حالت ممکن این است که حداقل به صورت هم زمان خطوط داستانی کاراکتر‌های منفی و مثبت اصلی را پیش ببرید و سعی کنید تاثیرهای تصمیمات و اقدامات هر یک بر دیگری را لحاظ کنید. پیشنهاد می‌شود که سعی کنید دو نفره (به خصوص هنگامی که تجربه کافی ندارید) یکی در نقش مثبت و یکی در نقش منفی، خط داستانی و اقدامات شخصیت انتخاب شده خود را بنویسید. سپس داستان‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و تاثیر هر کدام را روی دیگری لحاظ کنید. تنها مسئله‌ای که نباید فراموش کنید این است که شما در مرحله‌ی دو انتظارات خودتان از شخصیت منفی را مشخصی کرده‌اید و برای همین باید در چهارچوب آن رفتار کنید. این گونه می‌توانید بفهمید که در رویارویی‌های خودتان چقدر احتمال پیروزی و شکست برای شما وجود دارد.

چگونه از جدید بودن لینک اطمینان حاصل کنیم

۷۴ بازديد
چگونه از جدید بودن لینک اطمینان حاصل کنیم


اگر قصد دارید بدانید مطلبی که در حال مشاهده آن هستید چه زمانی به روز رسانی شده و چند نفر آن را به اشتراک گذاشته اند، تنها کافی است وارد سایت Is It Old شوید و از آن در مورد تازگی لینک، سئوال کنید. در این سایت متوجه خواهید شد که یک لینک چقدر قدیمی است و چند نفر این لینک را از طریق توییتر به اشتراک گذاشته اند. با استفاده از این سایت می توانید متوجه شوید یک سایت چند بار به اشتراک گذاشته شده و آیا برای اشتراک گذاری مناسب است؟ اگر لینکی قدیمی باشد ممکن است بسیاری از افرادی که لینک را با آنها به اشتراک می گذارید قبلا آن را دیده باشند.

 برای مشاهده جدید یا قدیمی بودن یک لینک ابتدا وارد سایت Is It Old شوید.

لینک سایت مورد نظرتان را وارد کرده و دکمه Submit را انتخاب کنید تا میزان تازگی لینک را بسنجید.

شما با یکی از پیغام های زیر مواجه خواهید شد:

OLD

به این معنی که لینک مورد نظر شما قدیمی است.

is-it-old-picture-4

KINDA OK

به این معنی که لینک مورد نظر شما تقریبا قدیمی ولی قابل قبول است.

You're the FIRST

شما تقریبا جزو اولین افرادی هستید که این لینک را مشاهده می کنید.

Super Fresh

این لینک جدید است.

در زیر هر کدام از پیغام ها، نوشته شده که این مطلب چند بار در Twitter به اشتراک گذاشته شده است. ممکن است در این سایت با پیغام های دیگری نیز روبرو شوید ولی توضیحات زیر هر پیغام نشان دهنده تازگی و دفعات به اشتراک گذاشته شده یک لینک است.

به نظر شما تازه و جدید بودن یک سایت چه اهمیتی دارد؟

راه‌حل کاربردی ادوبی برای جایگزینی امضای دستی با امضای الکترونیکی اسناد

۷۴ بازديد
راه‌حل کاربردی ادوبی برای جایگزینی امضای دستی با امضای الکترونیکی اسناد

کمپانی Adobe همواره در زمینه ابداع روش‌های امضای الکترونیکی پیشرو بوده و سعی کرده با ترغیب کاربران به استفاده از امضاهای الکترونیکی، امنیت اطلاعاتشان را افزایش دهد. علاوه بر این، دیگر عمر روش‌های قدیمی که در مدرن‌ترین شکل به صورت چاپ سند، امضای دستی و سپس فکس آن بود، به پایان رسیده است و باید به دنبال روشی ساده و سریع بود که به نظر می‌رسد Adobe توانسته روش قابل‌قبول، معتبر و امنی را ارائه نماید. اخیرا کمپانی ادوبی با ارائه نسخه جدید نرم‌افزار Reader برای پلتفرم های مختلف مانند ویندوز، iOS و اندروید، استفاده از تکنولوژی امضای الکترونیکی را بسیار ساده‌تر کرده است.

 

ببینید آیا روش زیر برایتان آشنا نیست:

شخصی سند، قرارداد یا اطلاعات مورد نظرش را که به امضای شما نیاز دارد را برایتان ایمیل می‌کند. سپس شما آن را پرینت کرده، امضا می‌کنید و در آخر گرد و خاک روی ماشین فکس‌تان را پاک می‌کنید تا دوباره سند امضا شده را برای وی بازفرستید.

دقت کنید که چقدر زمان و کاغذ تلف می‌شود. مگر در قرن 21 نیستیم؟ چرا همچنان باید با پرینتر، دستگاه‌های کپی و ماشین‌های فکس عهد بوق این کارها را انجام دهیم.

ادوبی برای مقابله با این روش قدیمی، مدتی است که تکنولوژی eSignatures یا همان امضای الکترونیکی را به وجود آورده است، اما تا کنون برای استفاده از این تکنولوژی به یک رابط کاربری تحت وب نیاز بود که معمولا محیط کار راحتی را در اختیار کاربر قرار نمی داد.

خوشبختانه، نسخه به روز شده Adobe Reader برای PC،‌ اندروید و iOS عرضه شده و به طور کامل از eSignatures پشتیبانی می‌کند، یعنی از این پس می‌توان بسیار ساده تر اسناد PDF را امضا کرده و بفرستید.

برای مثال، نسخه جدید و بهبود یافته Reader این امکان را فراهم می‌کند که سندی را در گوشی هوشمند یا تبلت خود، به وسیله کشیدن انگشتتان امضا کنید. اگر هم به امضای کسی نیاز دارید می‌توانید به Adobe EchoSign متصل شوید و فایل PDF را برای آن شخص بفرستید. به این صورت نه تنها می‌توانید اسنادتان را ردیابی و مدیریت کنید، بلکه می‌توانید آن‌ها را در فضای کلاد آرشیو کرده و از طریق مرورگر وب به آنها دسترسی داشته باشید.

سایر ویژگی‌های جدید اضافه شده به نسخه‌ اندروید و iOS عبارتند از: نشانه گذاری متن مثل highlight کردن، خط زدن متن و خط کشیدن زیر متن؛ پشتیبانی از حاشیه نویسی و پشتیبانی از پر کردن فرم‌ها (که می‌توانند پس از پر شدن ذخیره و ارسال شوند).

اگر تا کنون از eSignatures استفاده نکرده اید، باید بگویم که این تکنولوژی واقعا جالب است. هر دریافت کننده سند PDF می‌تواند آن را بررسی کرده و سپس امضای الکترونیکی‌اش را پای سند بیاندازد.از لحظه فرستادن اطلاعات، فایل PDF مزبور شامل گواهینامه Adobe برای ممانعت از هر گونه تغییرات غیر مجاز در سند می‌گردد. اگر کسی تغییراتی در آن به‌وجود بیاورد، دیگر برچسب این گواهینامه روی سند دیده نخواهد شد.

اگر نگران اعتبار قانونی و میزان قابل اعتماد بودن PDF‌های امضا شده به صورت الکترونیکی هستید، کمپانی ادوبی یک صفحه سوالات متداول مربوط به امنیت EchoSign دارد.

Adobe reader و البته ویژگی eSignatures همچنان رایگان است. اجازه بدهید دو نکته مهم را درباره این تکنولوژی بگویم:

  • اول اینکه: کار با آن به طرز غیر قابل باوری راحت است
  • و دوم اینکه: روشی به شدت سریع‌تر و ساده‌تر از روش قدیمی چاپ-امضا-فکس است.

قرن بیستم به پایان رسیده و دیگر زمان استفاده از تکنولوژی فرا رسیده است.

آموزش عکاسی بدون لرزش با موبایل، جستجو سریع بوک‌مارک‌ها در کروم، تماس‌ با کاربران نامرئی در اسکایپ و اسکریپت کم و زیاد کردن صدا در ویندوز

۷۲ بازديد
آموزش عکاسی بدون لرزش با موبایل، جستجو سریع بوک‌مارک‌ها در کروم، تماس‌ با کاربران نامرئی در اسکایپ و اسکریپت کم و زیاد کردن صدا در ویندوز

 امروز یک مورد دیگر به ۹ مورد قبلی را اضافه خواهیم کرد و پس از آن یک روش ساده برای جستجو سریع در بوک‌مارک‌ها را آموزش می‌دهیم و سپس نحوه تماس با افرادی نامرعی در اسکایپ را یاد خواهید گرفت و در نهایت نیز با یک اسکریپت ساده و جالب برای کم و زیاد کردن صدای ویندوز از طریق اسکرول ماوس آشنا خواهید شد.

 

چطور با دوربین‌های صفحه لمسی تصاویر با کیفیت و ثابت بگیریم

photo
چند روز پیش مقاله کاملی برای عکاسی بهتر با تلفن هوشمند با عنوان "۹ توصیه آسان برای عکاسی بهتر با تلفن‌هوشمند " منتشر کردیم حالا یکی از خوانندگان لایف‌هکر یک نکته ساده را برای جلوگیری از تصاویر تار ناشی از لرزش دست روی گوشی هوشمند بیان کرده، که می‌تواند مورد ۱۰‌ام آن آموزش باشد :

وقتی می‌خواهم یک تصویر صاف و واضح را با دوربین آییفونم ثبت کنم، زدن دکمه لمسی موجب لرزش و ناپایداری می‌شود. برای رفع این مشکل دستم را روی دکمه فشار داده و نگه می‌دارم. وقتی همه چیز مطلوب بود به آرامی انگشتم را از روی دکمه حرکت داده و از صفحه خارج می‌کنم ( انگشتم را به حاشیه سیاه رنگ غیر لمسی می‌برم). این کار منجر به ثبت بسیار بهتر تصویر می‌شود.

اختصاص کلمه کلیدی به بوک‌مارک‌های کروم برای دسترسی سریعتر از طریق نوار آدرس

bookmark
تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که اگر در انتهای نام بوک‌مارک‌هایتان در کروم، یک کلمه کلیدی اضافه کنید [keyword]، تایپ آن کلمه کلیدی در نوار آدرس خیلی سریع بوک‌مارک مربوط را برایتان نشان می‌دهد. مثلا اگر گوگل پلاس را به صورت "Google+ [g]" بوک‌مارک کنید، تایپ g در نوار آدرس مرورگر کروم، صفحه گوگل پلاس را به عنوان اولین پیشنهاد ارائه می‌کند. با وجود آن که این قابلیت به خوبی جستجوی کلمه کلیدی اختصاصی در فایرفاکس عمل نمی‌کند، اما بسیار کاربردی است. به نظر می‌رسد انتخاب کلمات کلیدی با سه کاراکتر یا بیشتر ایده آل هستند. مثلا اگر برای بوک مارک بخش "راهنمای خرید زومیت" از کلمه کلیدی "[zbg]" استفاده کنید، تایپ zbg در نوار آدرس این صفحه را سریع لیست خواهد کرد حتی تایپ zb نیز آن را خواهد آورد. من حتی برای موتورهای جستجو نیز بوک مارک گذاشته‌ام تا بلافاصله به آنها دسترسی داشته باشم.

با کاربران اسکایپ حتی وقتی نامرئی هستند تماس بگیرید

skype
وقتی کسی در حالت Invisible در Skype است، ظاهرا آفلاین دیده می‌شود و نمی‌توانید با دوبار کلیک روی نامش با او تماس بگیرید. اما می‌توانید در لیست مخاطبان روی نامش راست کلیک کرده و روی Call کلیک کنید. این نکته خیلی ساده بود که از چشم بسیاری پنهان است.

میزان صدای کامپیوترتان را با غلتک ماوس کنترل کنید

scroll
حالا امروز یک اسکریپت ساده برایتان آماده کرده‌ایم که با اجرای آن می‌توانید، راست کلیک کرده و غلتک ماوس را بچرخانید تا میزان صدا را تغییر دهید. کافی است اسکریپت زیر را در یک فایل متنی با پسوند ahk کپی کرده و در  Auto Hotkey اجرا کنید:

$RButton::
Send {RButton}
Return
RButton & WheelUp::Send {Volume_Up}
RButton & WheelDown::Send {Volume_Down}

ایرانسل سرویس پیامک صوتی را برای مشترکین سیم کارت‌های اعتباری عرضه کرد

۸۱ بازديد
ایرانسل سرویس پیامک صوتی را برای مشترکین سیم کارت‌های اعتباری عرضه کرد

ایرانسل برای اولین بار در ایران، سرویس پیشرفته پیامک صوتی را به مشترکین سیم کارت‌های اعتباری خود عرضه کرده است. به گزارش روابط عمومی ایرانسل؛ مشترکین سیم کارت‌های اعتباری می‌توانند هر زمان که مایل باشند با شماره گیری تلفن گویای رایگان 719، تا 60 ثانیه برای مشترک مورد نظر خود به صورت صوتی پیام ارسال کنند.

 

مشترکین سیم کارت‌های اعتباری ایرانسل  می‌توانند پس از ضبط پیام، آن را بلافاصله یا در روز و ساعت دلخواه خود به یکی از 3 روش ارسال پیامک، تماس خودکار یا پیام چند رسانه‌ای (MMS) برای مخاطب موردنظر خود ارسال کنند.

در روش پیامکی، مشترک مورد نظر با دریافت یک پیامک، از اینکه پیامک صوتی برای وی ارسال شده است مطلع می شود و می‌تواند با تماس با شماره‌های 719 پیامک صوتی خود را بشنود.

در روش تماس خودکار، سیستم با مشترک مورد نظر تماس گرفته و پیام صوتی ضبط شده را برای وی پخش می‌کند. این روش برای زمانی مناسب است که به عنوان مثال شما در نیمه شب پیامی را ضبط نموده و تنظیم می‌کنید که در ساعت مشخصی در صبح برای مخاطب پخش شود.

 در روش ارسال از طریق پیام چند رسانه‌ای نیز پیام ضبط شده به صورت یک فایل صوتی برای مشترک مورد نظر ارسال می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های این سرویس جدید، می‌توان به امکان ارسال یک پیامک صوتی برای چند مشترک و ارسال پیام‌های صوتی دریافت شده برای دیگر مشترکین به روش‌های مختلف از جمله ارسال پیامک، تماس خودکار یا پیام چند رسانه‌ای اشاره کرد.

هزینه ارسال هر پیامک صوتی برای مشترکین سیم کارتهای اعتباری 62 تومان اعلام شده است.

ایرانسل همچنین گزارش کرده که برای دریافت پیامک صوتی از طریق بستر پیام چندرسانه‌ای، گیرنده پیام باید ابتدا تنظیمات مربوط به MMS ایرانسل را از طریق شماره‌گیری کد دستوری #5*3*130* دریافت و مطابق دستورالعمل ارسالی، بر روی گوشی خود نصب کرده باشد.

مصاحبه اختصاصی زومیت با مدیر صوتی و تصویری سامسونگ در خاورمیانه و افریقا

۷۵ بازديد
مصاحبه اختصاصی زومیت با مدیر صوتی و تصویری سامسونگ در خاورمیانه و افریقا

سامسونگ در CES 2015 و کمی بعد در Samsung Forum 2015 از نسل جدید تلویزیون‌های خود با فناوری SUHD رونمایی کرد. در حاشیه‌ی فروم ۲۰۱۵ که در کشور ترکیه برگزار شد، فرصت آن را پیدا کردیم تا مصاحبه‌ای اختصاصی با مصطفی اوزالدین سادیک، مدیر منطقه‌ای بخش تلویزیون و صوتی تصویری سامسونگ ترتیب دهیم تا درباره‌‌‌ی محصولات جدید این شرکت گفتگویی داشته باشیم. در ادامه با متن کامل این مصاحبه همراه زومیت باشید.

 

 مصطفی اوزالدین سادیک، مدیر منطقه‌ای بخش تلویزیون و صوتی تصویری سامسونگ در خاورمیانه و شمال افریقا است. سادیک مسئول حفظ رهبری سامسونگ در بازار محصولات صوتی و تصویری در منطقه‌ است. وی در سامسونگ فروم ۲۰۱۵ شخصا نسبت به معرفی نسل جدید تلویزیون‌های این کمپانی شامل اولترا‌ اچ‌دی‌ها، تلویزیون‌های منحنی شکل و SUHDها اقدام کرد. سادیک سابقه‌ی ۱۲ سال فعالیت در  زمینه‌ی فروش و توسعه‌ی تجارت در منطقه را دارد و مفتخر به دریافت جایزه‌ی بهترین کارمند در منطقه‌ی MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) در سال ۲۰۱۳ است. مصطفی اوزالدین سادیک پیش از سامسونگ به عنوان مدیر فروش و بازاریابی در شرکت شارپ فعال بوده و در حال حاضر جزو مدیران مطرح سامسونگ در منطقه‌ به شمار می‌رود. او همچنین سابقه‌ی مدیریت در کمپانی‌های همچون کانن را نیز در کارنامه‌‌ی خود دارد.

uzaldin 04


سامسونگ به تازگی تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی را رونمایی کرده بود و حالا پس از گذشت یک سال، نسل جدید تلویزیون‌‌های خود را با فناوری SUHD معرفی کرد. فکر نمی‌کنید حالا که هنوز UHDها همگانی نشده‌اند زود است که فناوری جدید معرفی شود؟

سامسونگ همیشه معروف به این ویژگی است که هر ساله فناوری‌ها و اختراعات جدیدی عرضه می‌کند. سال گذشته ما تلویزیون‌های UHD را معرفی کردیم. در سال 2015 به توسعه فناوری‌هایمان ادامه دادیم و جایگاه آن را در سطح جهانی ارتقاء دادیم به این دلیل که متوجه این واقعیت بودیم که مردم از ما خواهان کیفیت تصویر بهتری بودند. علاوه بر کیفیت تصویر بهتر، مصرف کنندگان خواهان صفحه نمایش‌های اندازه بزرگ و لذت بردن از تجربه تماشایی متفاوت بودند. به منظور اینکه بتوانیم رضایت مشتریان را در مورد صفحه نمایش‌های بزرگ همراه با کیفیت تصویر عالی و شفاف برآورده کنیم، لازم بود وضوح و شفافیت بیشتری فراهم کنیم. SUHDها، تلویزیون‌های متفاوتی هستند که تجربه‌ای کاملا نو و عالی در تماشا فراهم می‌کنند و فراتر از صفحه نمایش‌های قبلی عمل می‌کنند. تلویزیون SUHD دارای مزیت‌های تلویزیون LED ،PDP ،OLD هستند و علاوه بر این، نقاط ضعف آنها را برطرف کرده و کنتراستی خیره کننده، روشنایی عالی، رنگ چشم نواز و جزئیات UHD فوق العاده‌ای ارائه ‌می‌کنند. همانطور که در گذشته در مورد تلویزیون منحنی انجام دادیم، تلویزیون SUHD تبدیل به طبقه کاملا جدیدی از تلویزیون‌ها خواهد شد.

حرف S در ابتدای SUHDها به چه معنی است؟

حرف S مخفف (Superb) در کلمه SUHD به مفهوم آن است که طیف این محصول به جایگاه واقعی خود در عملکرد فناوری رسیده است. ما شناسه و هویت S را بعنوان برگ برنده‌ای برای محصولات پرچمدارمان حفظ کرده‌ایم که همانند ویژگی‌های تلویزیون 2015 SUHD فوق‌العاده ما، مسیر رقابت را تغییر می دهند.

به نظر می‌رسد امسال شاهد بزرگ‌تر شدن سایز تلویزیون‌ها هستیم درست است؟

سایز تلویزیون‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بزرگ‌تر شده است. سال‌های پیش ما روی مدل‌های ۳۲ تا ۴۶ اینچ تمرکز کرده‌ بودیم اما امسال سایز ۵۵ اینچ به یک استاندارد تبدیل شده است. مردم هم بیشتر نسبت به خرید تلویزیون‌های ۵۵ اینچ یا بزرگ‌تر اقدام می‌کنند. ما حتی تولید انبوه تلویزیون ۱۰۵ اینچ را نیز آغاز کرده‌ایم. پس وقتی بخواهیم کیفیت تصویر بالاتری را ارائه کنیم نیاز به تکنولوژی بهتری داریم. SUHD همان تکنولوژی است که سامسونگ موفق به استفاده از آن شده که در آن از فناوری اختصاصی خود یعنی نانو کریستال‌های نیمه هادی بهره برده است. سامسونگ موتور پردازش تصویر را نیز بهبود داده تا در نهایت، کیفیت تصویرِ به مراتب بهتری را ارائه کند.

دقیقا در SUHDها چه چیز تغییر کرده است؟

این ویژگی‌ها کنتراست را به نحوی غیر قابل رقابت افزایش می‌دهد و تصاویری در برابر تماشاگران قرار می‌دهد که دو و نیم برابر روشن‌تر از تلویزیون‌های رایج در بازار هستند و تکنولوژی نانو کریستال طیف وسیعی از رنگ‌های دقیق و ظریف‌تر ارائه می‌کنند که وضوح رنگ آن 64 برابر بهتر از تلویزیون‌های رایج و دو برابر سطح نقاط تنظیم رنگ است.

uzaldin 02

چقدر کیفیت تصویر SUHDها نسبت به نسل قبلی UHDها تفاوت می‌کند؟

 SUHD تلاش می‌کند تا مشکلات تکنولوژی‌های دیگر مانند LED یا پلاسما یا حتی OLED را حل کند. SUHDها طول عمر بالاتر از OLEDها دارند و قیمت آن‌ها نیز ارزان‌تر است. به این ترتیب مردم می‌توانند تکنولوژی بهتر با کیفیت بالاتر و قیمت مقرون‌ به صرفه‌تر را تهیه کنند.

پس قیمت SUHDها ارزان‌تر از OLED است و شما باور دارید که کیفیت تصویر بهتری را نیز ارائه می‌کنند؟

قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما آنچه من به آن اشاره می‌کنم این است که SUHD مشکلات مربوط به تکنولوژی‌های دیگر از جمله OLEDها را رفع کرده است. در واقع SUHD بهترین مزایای تمام تکنولوژی‌ها را یکجا گرد هم آورده است و در قالب یک محصول در اختیار مشتری قرار داده است.

یکی از مشکلات تلویزیون‌های 4K، نبود محتوای سازگار با رزولوشن 4K است. در حال حاضر عناوین بسیار کمی در این رزولوشن وجود دارد. در این شرایط شما تلویزیون‌های ۱۰ بیت SUHD را معرفی کرده‌اید که تقریبا هیچ‌ محتوای ۱۰ بیتی در بازار برای آن وجود ندارد. برنامه‌ی شما برای ارائه‌ی محتوای ۱۰ بیت به مشتریان تلویزیون‌های SUHD چیست؟

 امروز در سامسونگ فروم ۲۰۱۵ از اتحاد UHD Alience صحبت کردیم. ما با دیگر تولیدکنندگان صنعت تلویزیون همکاری می‌کنیم و با یکدیگر کار می‌کنیم تا استانداردهای لازم را تعریف کنیم. در واقع آن چیزی که در این میان وجود ندارد، محتوا نیست، ما در حال حاضر استاندارد لازم را نداریم. ما به اتحاد UHD Alience در CES 2015 اعلام کردیم که لازم است اکوسیستمی برای محتوا و لوازم UHD فراهم کنیم. اتحادیه UHD یک ائتلاف جهانی استودیوهای پیشگام هالیوود، برندهای تلویزیون، توزیع کنندگان محتوا و شرکت‌های خدمات پس از تولید است که هدف آن ایجاد معیارهایی یکسان برای پلتفرم‌های UHD از لوازم تا محتوا و مطالب شامل ویژگی‌های نسل بعدی از قبیل وضوح 4K، طیف دینامیکی بالا،  طیف‌رنگ وسیع، نرخ قاب بالا و صوت نافذ و عمیق است. هدف از آن ارائه عالی‌ترین تجربه تماشای UHD برای مشتریان با ایجاد و رعایت استانداردهای کیفیت عالی است.

آیا کار این گروه شروع شده است؟

بله این گروه کار خود را شروع کرده است و کمپانی‌های عضو آن در حال تدوین استانداردهای لازم هستند. بسیاری از استودیوهای هالیودی نیز در این گروه عضو هستند تا استاندارد جامع و کاملی تعریف شود. به این ترتیب بسیاری از فیلم‌هایی که امسال و سال آینده روانه‌ی بازار خواهند شد با تلویزیون‌های SUHD سازگار خواهند بود به طور کلی این به معنی افزایش کیفیت تصویر در محتوا است.

سال پیش هم اقداماتی برای ارائه محتوای UHD انجام داده‌ بودید در این باره بگویید.

سال گذشته ما بسته‌ای حاوی محتوای اولترا اچ‌دی را در اختیار مشتریان خود قرار دادیم که حاوی فیلم‌های بازسازی‌شده در رزولوشن 4K بود که البته با تایید و همکاری خود سازندگان فیلم‌ها تهیه شده‌ بودند. با این حال مشتریان باید کمی صبر کنند تا استانداردهای لازم نهایی شوند و آن‌وقت شاهد محتوای به مراتب بیشتری خواهیم بود. سامسونگ ارتباط بسیار نزدیکی با تولیدکنندگان محتوا شکل داده است تا هر چه سریع‌تر محتوای 4K بیشتری آماده شود. اما این موضوع نیاز به زمان دارد. موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که کدام کمپانی برای این موضوع آماده است؟ سامسونگ کاملا آماده است.

تا زمان ارائه‌ی محتوای 4K برنامه‌ی سامسونگ برای مشتریان این تلویزیون‌ها چیست؟

در تلویزیون‌های سامسونگ موتور بهبود و ارتقاء‌کیفیت تصویر وجود دارد. این موتور پردازش تصویر هر تصویری که از هر کدام از ورودی‌ها به تلویزیون ارسال شود را بهبود می‌دهد تا بهترین خروجی ممکن در اختیار کاربر قرار گیرد. به این ترتیب کاربر می‌تواند حتی محتوای فعلی را نیز با کیفیت بسیار بهتری تجربه کند. کاربران با دیدن تصویر خروجی راضی می‌شوند و می‌گویند این همان تصویری است که دنبالش بودم.

پس می‌توانیم انتظار محتوای متنوع و سازگار با تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی را داشته باشیم؟

البته، وقتی چنین تنوعی را در رزولوشن اولترا اچ‌دی داریم باید به دنبال محتوای سازگار با آن‌ها نیز باشیم. ارتباط سامسونگ با تولیدکنندگان مطرح محتوا بسیار نزدیک است تا مشتری خود را راضی نگاه داریم.

بنابراین برنامه بزرگی برای مفاد و مطالب مناسب دارید؟

ما در نیمه‌اول ۲۰۱۵ به مدت ۹ سال پی در پی در حیطه تلویزیون پیشگام بوده‌ایم و مطالب و محتوایی سازگار و متناسب همراه با بهترین خط جدید UHD را ارائه کرده‌ایم و این نه تنها وظیفه ما بعنوان یک پیشگام است بلکه ناشی از علاقه و اشتیاق ما برای ارائه تجربیاتی جدید و تامین نیازهای مصرف کنندگان است.

سامسونگ سیستم‌عامل تلویزیون‌های خود را به تایزن تغییر داد، مزیت استفاده از تایزن چیست؟

رویکرد مشتری محور سامسونگ برای طراحی و توسعه محصول به مفهوم آن است که ما بدنبال آن هستیم تا گزینه‌هایی کاملا متناسب با نیازهای فردی به مصرف کننده ارائه دهیم.

بصورت مختصر، تایزن، سریع‌تر است و استفاده از آن نیز راحت‌تر است. مشتریان همیشه به دنبال سرعت بیشتر هستند. آن‌ها نمی‌خواهند تغییرات زیادی در تلویزیون انجام دهند. آن‌ها می‌خواهند به راحتی ابزارهای مختلف را به تلویزیون خود متصل کرده و به سادگی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در تایزن همه چیز ساده شده است و سامسونگ نیز همواره به دنبال همین موضوع است. استفاده از تمام امکانات هوشمند تلویزیون در تایزن سریع‌تر و ساده‌تر شده است.

چه اتفاقی برای اپلیکیشن‌های قدیمی تحت پلتفرم قبلی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ می‌افتد؟

بسیاری از اپلیکیشن‌های قبلی با تایزن هم کار خواهند کرد. ما با تولیدکنندگان محتوای بیشتر در ارتباط هستیم و به دیگر تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های قدیمی نیز کمک می‌کنیم تا اپلیکیشن‌های خود را با تایزن سازگار کنند.

آیا ابزار خاصی برای تبدیل ساده‌ی اپلیکیشن‌های قدیمی به تایزن وجود دارد؟

سال 2015 سال گذار خواهد بود و ما از پلتفرم قبلی خود به سمت تایزن حرکت خواهیم کرد و توانمندی‌های کلیه کاربری‌های قبلی را برای به حداقل رساندن هرگونه احتمال زحمت برای مصرف کنندگان حفظ خواهیم کرد. با حمایت مستمر از طراحان و توسعه دهندگان، کنفرانس‌های توسعه دهنده و عرضه و رونمایی از تلویزیون هوشمند SD ، ما پشتیبانی همه جانبه‌ای از رویکرد به تایزن خواهیم داشت. ما در حال ایجاد محیطی هستیم که شرایط برای تلویزیون‌های هوشمند آسان‌تر شود و این هدف از طریق تلاش‌هایی از قبیل تامین الگوهای SDK برای آزمایش کاربری‌های پیشرفته تحقق پیدا خواهد کرد. علاوه بر این ما فرایند کلی را از توسعه کاربردی و طراحی تا راه اندازی ارتقاء داده‌ایم که می‌توان در این زمینه به وب سایت فروم طراحان و توسعه‌دهندگان سامسونگ به آدرس www.samsungdforum.com مراجعه کرد که برای همگان قابل دسترس است.

uzaldin 01

تفاوت تایزن با سیستم‌عامل‌های دیگر چیست؟

تایزن برای سامسونگ یک متمایز کننده است. ما بر خلاف برندهای دیگر تلاش می‌کنیم تا یک راه‌حل جامع ارائه کنیم. ما پلتفرم خود را داریم و همه‌چیز آن متعلق به خود سامسونگ است، تلویزیون هم ساخت خود ما است و تمام تکنولوژی‌های آن را نیز در اختیار داریم. ما پلتفرم‌ شرکت‌های دیگر را استفاده نمی‌کنیم؛ به عنوان مثال از اندروید استفاده نمی‌کنیم.

چرا نباید از اندروید استفاده کنید، اندروید بزرگ است، هزاران توسعه دهنده و اپلیکیشن‌ برای آن وجود دارد.

ما برند بزرگی را مخصوصا در تلویزیون داریم و وقتی بخواهیم محصولی را وارد بازار کنیم آن را به خطر نمی‌اندازیم. به همین دلیل ما کل راه‌حل را تحت کنترل خود می‌گیریم و از سخت‌افزار تا نرم‌افزار را خودمان تولید می‌کنیم. ما نیازی نداریم که مثلا بخشی از تلویزیون را خودمان تولید کنیم و پلتفرم را از شرکت دیگری بگیریم. مردم هم از کمپانی اول دنیا انتظار راه‌حل جامع را دارند.

سامسونگ محصولات مبتنی بر تایزن بسیاری دارد ایا این موضوع کمک می‌کند تا توسعه‌دهندگان بیشتری نسبت به تولید نرم‌افزارهای تحت تلویزیون‌های تایزن اقدام کنند؟

 البته. یکی از مواردی که برای سامسونگ اهمیت دارد این است که اکوسیستم خود را شکل دهد. ما اکوسیستمی را خلق کرده‌ایم که کل محصولات‌مان بتوانند در آن قرار گیرند. ما در این پلتفرم از تلویزیون به عنوان مرکز کنترل این محیط استفاده می‌کنیم. از آنجایی که اتصال بین ابزارهای مختلف را به سادگی فراهم کرده‌ایم همه‌ی ابزارها به یکدیگر متصل می‌شوند و از طریق اپلیکیشن‌هایی که در نظر گرفته‌ایم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. پس به راحتی کاربران می‌توانند با فشار دادن یک دکمه‌، محتوای مورد نظر خود را از تلفن به تلویزیون متصل کنند. دو موردی که تایزن در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سرعت و سهولت استفاده است.

چطور تایزن را با اندروید مقایسه می‌کنید؟

ما اینجا قصد نداریم مقایسه کنیم. اینجا مساله مقایسه ما با دیگران نیست. مصرف کننده حق دارد آنچه برایش مناسب است را انتخاب کند. در بازار سالم باید تنوع وجود داشته باشد ما محصولات و فناوری‌های خود را داریم و کمپانی‌های دیگر نیز همینطور؛ به این ترتیب برندها از یکدیگر متمایز می‌شوند. من نمی‌خواهم بگویم که ما بهتر از اندروید یا بهتر از برند دیگری هستیم یا مواردی از این دست را به زبان بیاورم. ما دنبال این هستیم که به عنوان برند شماره‌ی یک دنیای الکترونیک، آنچه در اختیار داریم را به مشتری ارائه کنیم. در نهایت تصمیم با مشتری است که کدام را انتخاب کند.

اسپیکرهای تخم‌مرغی شکل جدید سامسونگ چطور کار می‌کنند و چطور صدا را به صورت ۳۶۰ درجه پخش می‌کنند؟

بلندگوهای آمنی که در آزمایشگاه صوتی پیشرفته‌ی سامسونگ در کالیفرنیا طراحی شده  از طراحی ظریفی بهره می‌برند تا با طراحی داخلی هر خانه‌ای هماهنگ باشند. این بلندگوها صدایی قوی فراهم می‌کنند و برخلاف بلندگوهای رایج در بازار که صدا را در یک مسیر پژواک می‌دهند، کل فضا را با صدایی متوازن و موزون پر می‌کنند.
بلندگوهای استاندارد صدا را در مسیرهای مستقیم توسعه می‌دهند. با این حال بلندگوهای آمنی صدا را در کلیه جهات به حرکت در می‌آورند. به منظور ایجاد تجربه‌ای کاملا خاص، سامسونگ از فناوری رادیاتور حلقه‌ای اختصاصی خود استفاده کرده که صدا را در زاویه‌ی 360 درجه به حرکت در می‌آورد و موحب توازنی عالی بین صدای زیر و صدای بم می‌شود. بعنوان مثال، اگر بلندگو را در وسط قرار دهید یا آن را آویزان نگهدارید، صدایی یکسان با صدای بم بهتر ایجاد خواهد شد. در واقع موضوع اصلی، پخش صدا است.
علاوه بر این، بلندگوی تخمرغی دارای سیستم تنظیم ساده و نصب کلید و اجرا است. کاربران می توانند به سادگی بلندگو را با یک مسیر یاب متصل کرده و دستگاه را به آن وصل کنند.

کیفیت صدا در این اسپیکرها چطور است؟

- بله همانطور که گفتم سامسونگ بر روی ارتقاء صدا سرمایه گذاری زیادی کرده است. بنظر من کلیه مصرف‌کنندگان متوجه ارتقاء نسبت به سال‌های قبل شده‌اند. حالا ساندبارها (Sound Bar) تبدیل به یک الگو شده‌اند. علاوه بر این، ساندبارهای منحنی نیز عرضه شده است. هر ساله، سامسونگ یک سیستم صوتی جدید را به بازار عرضه می‌کند. ما به همان بلندگوهای سنتی که دیگران از آن استفاده می‌کنند اکتفا نمی‌کنیم بلکه می‌کوشیم وسیله‌ای پیدا کنیم که مصرف کنندگان از آن بهره‌مند شوند.

آیا برنامه‌ای برای ارتقاء تلویزیون‌های هوشمند قبلی خود به تایزن دارید؟

شما احتمالا در باره‌ی Evolution Kit ما می‌دانید. از طریق این کیت می‌توان برخی از تلویزیون‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند را به تایزن مجهز کرد. اما مدل‌های دیگر به تایزن بروز نخواهند شد. سال 2015 در واقع سال انتقال پلتفرم اصلی به تایزن خواهد بود و ما توانمندی‌های کلیه کاربری‌های قبلی را حفظ خواهیم کرد.

uzaldin 03

آیا قابلیت پلی‌استیشن ناو که امکان اجرای بازی‌های پلی‌استیشن در تلویزیون‌های سامسونگ را میسر می‌کند به خاورمیانه می‌آید؟

فعلا این قابلیت در منطقه‌ی ما ارائه نمی‌شود. این قابلیت فعلا برای امریکا و برخی از کشورهای اروپایی معرفی شده است و هنوز به خاورمیانه و شمال افریقا نیامده است.

جستجو صوتی گوگل بسیار سریعتر و بهتر از سیری عمل می‌کند

۷۶ بازديد
جستجو صوتی گوگل بسیار سریعتر و بهتر از سیری عمل می‌کند

همانطور که پیش‌تر در زومیت خواندید، گوگل اپلیکیشن جستجوی صوتی را برای ابزارهای مبتنی بر iOS یعنی آیپد، آیپاد و آیفون عرضه کرد. با این اقدام گوگل وارد رقابت مستقیم با دستیار صوتی اپل، سیری شد. حال در آزمایشاتی که گیزمودو برروی هر دو دستیار صوتی گوگل و اپل برروی آیفون انجام داده، جستجوی صوتی گوگل به مراتب سریعتر و دقیقت‌تر از سیری عمل کرده است. در ادامه ویدیو جذاب مربوط به مقایسه این دو سرویس را مشاهده خواهید کرد.

 

اگر ویدیو را تماشا کنید برتری بی چون و چرای جستجوی صوتی گوگل نسبت به سیری را در سرعت پاسخ‌گویی و نمایش نتایج و همچنین پاسخ دهی به سوالات مشکل مشاهده خواهید کرد. در تمام پرسش‌های مطرح شده سرویس جستجوی صوتی گوگل سریعتر از سیری عمل می‌کند.

سیری برای نمایش نتایجی که نیاز به مراجعه به صفحه جستجو در مرورگر دارند، زمان زیادی را نیاز دارد اما این در حالی است که جستجوی صوتی گوگل بلافاصله، صفحه نتایج جستجو را نمایش می‌دهد.

گوگل با این اقدام خود وارد رقابت مستقیم با سیری حتی در پلتفرم iOS شده است. نظر شما در این باره چیست؟

شناسایی بمب از راه دور به کمک امواج صوتی

۹۸ بازديد
شناسایی بمب از راه دور به کمک امواج صوتی

زنبور عسل، لیزر، سگ‌های تربیت شده و پرتو ایکس همه در یک چیز مشترک‌اند، همگی آن‌ها در کشف و شناسایی مواد منفجره به کار می‌روند، البته یک نقطه ضعف مشترک هم در این بین وجود دارد همه‌ی این روش‌ها برای شناسایی ماده‌ی منفجره باید به آن نزدیک شوند. راه حل این مشکل به احتمال زیاد در امواج صوتی نهفته است.

 

بودجه‌ای 7 میلیون دلاری از سوی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به این پژوهش کاربردی اختصاص یافته تا محققان در دانشگاه کلرادو سیستمی را توسعه دهند که در آن از امواج صوتی برای تشخیص مواد منفجره آن هم در فاصله‌ای مطمئن و ایمن استفاده شود.

برای آزمایش این سامانه از دو نوع ماده‌ی منفجره یکی قوی و دیگری ضعیف استفاده شد. بمب‌ها به کمک ویبراتورها در معرض امواج لرزشی صوت قرار گرفته و یک لیزر لرزش‌ها را اندازه گیری می‌کرد. نتایج به خوبی قادر به تشخیص تفاوت بین مواد با قدرت پایین تخریب و مواد با قدرت تخریب بالا بودند.

پژوهشگران همچنین برای آزمایش این سامانه در عمل، امواج صوتی مختلفی را بر روی انوع مختلفی از مواد، از جهت بهترین نفوذ به داخل شی مورد آزمایش قرار دادند، تا بهترین نوع امواج شناسایی شوند. برای مثال امواج مناسب برای یک بمب قرار گرفته درون یک محفظه‌ی فلزی امواج فراصوت بودند، در حالیکه برای یک محفظه‌ی نرم تر مثل پلاستیک ها، امواج فروصوت بیشتر مناسب بودند.

به گفته‌ی این محققان شبیه سازی و توسعه‌ی این سامانه هنوز جای کار بسیاری دارد و می‌بایست انواع امواج صوتی برای دستیابی به بهترین نتیجه برای مواد مختلف مثلا پارچه‌ها مورد آزمایش و تحلیل قرار بگیرند.

تا آن روز هنوز می‌بایست کسانی جان خود را برای شناسایی این مواد مخرب به خطر بیاندازند. به امید روزی که انسان از هر تخریبی بی نیاز باشد.

گزارش تصویری از بوفه محصولات نوکیا در کنگره جهانی موبایل

۸۱ بازديد
گزارش تصویری از بوفه محصولات نوکیا در کنگره جهانی موبایل

آنچه در تصویر اصلی و گالری تصاویر ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد مربوط به میز غذای محصولات نوکیا است! نوکیا در کنگره جهانی موبایل بارسلونا، محصولات خود را همچون بوفه غذا رستوران‌ها بر روی میزهای طویلی چیده بود تا تماشای آن‌ها با جذابیت‌های بیشتری همراه باشد.

این تصاویر از غرفه نوکیا در نمایشگاه MWC 2013 گرفته شده‌اند. نوکیا بر روی این میزها محصولات مختلف خود از جمله لومیا 920، لومیا 720، لومیا 630، لومیا 520 و اسپیکر PlayUp، هدفون Purity HD و هدفون Luna را در کنار ابزارهای مختلف دیگر و لوازم جانبی آن‌ها چیده بود.

نکته جذاب در این میز، چیدن محصولات همچون غذاها در بوفه رستوران‌ها است، بازدیدکنندگان نمایشگاه بارسلونا می‌توانستد کلیه محصولات نوکیا را با چرخی به دور این میز مشاهده کنند اما امکان برداشتن غذا از این بوفه ممکن نبود!