یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷

آموزش Clash of Clans: مینیون (Minion)

۸۱ بازديد
آموزش Clash of Clans: مینیون (Minion)

پس از معرفی بخشی از نیروهای سربازخانه، حالا نوبت به بررسی همه جانبه اولین نیروی آموزش یافته به وسیله اکسیر سیاه یعنی مینیون می‌رسد. با ویکی‌زوم امروز از زومجی همراه باشید تا به بررسی تاکتیک‌ها و جوانب تدافعی و تهاجمی مینیون بپردازیم. این بلای آسمانی از اکسیر سیاه متولد شده است و توسط مین‌های هوایی شناسایی نمی‌شود. مینیون‌ها هزینه آموزش پایینی دارند و در عوض بسیار شکننده و ضعیف هستند.

 

شاید بیشتر شما در گوشی خود مشغول به بازی Clash of Clans هستید و بعضی از شما هم به خوبی با استراتژی‌های بازی آشنا هستید، اما در این سلسله مقالات که زومجی در بخش ویکی‌زوم منتشر می‌کند، اطلاعات ریز و درشت از تمامی جوانب و عوامل بازی به شما گفته می‌شود تا با ذهنیتی کامل و اطلاعاتی جامع، بهتر از قبل به بازی بپردازید. در این مقاله به بررسی مینیون پرداخته شده است.

آموزش FIFA 16 - دریبل با حرکات بدن

۸۱ بازديد
تماشا کنید: آموزش FIFA 16 - دریبل با حرکات بدن

شاید یکی از دلایل زیبایی و هیجانی که فوتبال دارد، دریبل‌ها و حرکات انفرادی باشد. دریبل‌هایی چشم‌نواز که هم می‌تواند به زیباتر شدن فوتبال کمک کند و هم در بسیاری از مواقع، گره بازی را باز کند. یکی از نقاط قوتی که سری بازی‌های شبیه‌سازی فیفا دارد، گسترده بودن حرکات انفرادی و دریبل‌ها در آن است. بازی FIFA 16 هم از این قاعده مستثنی نیست و پر از دریبل‌ها و حرکاتی است که یادگیری آن‌ها زمان زیادی را می‌طلبد.

یکی از بخش‌های ویدیو‌های آموزشی بازی فیفا ۱۶ مربوط به همین دریبل‌ها است که در ادامه می‌توانید سومین قسمت آن با عنوان دریبل‌ با حرکات بدن را تماشا و دانلود کنید:

گزارش تصویری از الکامپ ۹۳

۸۴ بازديد
گزارش تصویری زومیت از الکامپ ۹۳

نمایشگاه الکامپ همه ساله با حرف و حدیث‌های بسیار همراه بود و امسال مشکلات این نمایشگاه به اوج خود رسید. تا چند روز پیش از شروع به کار الکامپ حتی زمان دقیق برگزاری آن مشخص نبود، برخی از شرکت‌ها از جمله همراه اول، نمایشگاه را تحریم کردند و برخی از شرکت‌ها که مدت‌ها در آن حضور نداشتند، امسال حاضر شدند.در ادامه گزارش تصویری زومیت از الکامپ ۹۳ را مشاهده کنید.

نمایشگاه الکامپ بیستم یکشنبه 16 آذر 93 کار خود را در حالی آغاز کرد که تا هفته گذشته زمان دقیق برگزاری و مجری آن مشخص نشده بود. بر این اساس شرکت کنندگان فقط 6 روز کاری زمان برای غرفه چینی و جانمایی در نمایشگاه داشتند. با این حال در نمایشگاه الکامپ امسال حدود 300 شرکت ایرانی و خارجی از کشورهای امارات، چین، سنگاپور، ژاپن و آلمان همه تلاش خود را به کار بستند تا به موقع در نمایشگاه حاضر شوند. مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه الکامپ به عنوان مهم‌ترین رویداد فناوری اطلاعات کشور بدون حضور مدیران متولی آی‌تی صورت گرفت و افتتاحیه این نمایشگاه در جمع مدیران وزارت فرهنگ و وزارت صنعت انجام شد.

هرچند انتظار می‌رفت نمایشگاه الکامپ امسال با استقبال کمتر مردم مواجه شود با این حال الکامپ مملو از بازدیدکنندگان بود. همچنین برخلاف سال‌های گذشته، بخش کمتری از نمایشگاه به سی‌دی‌، سیب‌زمینی و بستنی فروش‌ها اختصاص داده شده بود که همین عامل باعث شد تا نمایشگاه جلوه‌ی بهتری به خود بگیرد.

با تمام این‌ها در این نمایشگاه کمتر شاهد محصول جدید و خلاقیت خاص بودیم و تقریبا تمام شرکت‌های فعال خارجی در کشور، در آن شرکت نکردند و احتمالا مهم‌ترین دلیل آن‌ها برای عدم شرکت در این نمایشگاه هزینه‌ی نسبتا بالای ارزی برای شرکت‌های خارجی است.

ایرانسل همچون سال‌های قبل غرفه‌ی نسبتا بزرگی را به خود اختصاص داده بود و در‌ آن سرویس‌های مختلف خود را به نمایش گذاشته بود. مهم‌ترین سرویس ایرانسل نیز اتصال 4G LTE است که پیش از این بطور فصل در زومیت به آن پرداختیم.

الکامپ ۹۳

فروشگاه اپلیکیشن‌های چارسو همچنان رونمایی می‌شود و هنوز هم نه مردم و نه توسعه‌دهندگان استقبال خاصی از آن نمی‌کنند.

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

مادیران در الکامپ امسال حضور داشت و در آن نمایشگرهای ال‌جی را به نمایش گذاشته بود.

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

مدل‌های مختلف مانیتورهای ال‌جی که تحت گارانتی و خدمات مادیران در بازار کشور عرضه می‌شوند. این شرکت تمرکز خاصی بر روی مانیتورهای فوق‌ عریض دارد.

الکامپ ۹۳

گل سر سبد محصولات مادیران، مانیتور منجنی شکل ال‌جی است که پیش از این در CES نیز با آن کار کرده بودیم.

الکامپ ۹۳

 شرکت فرپام فعال در حوزه‌ی UPS و باتری:

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ی شرکت رای‌بین فعال در زمینه‌ی حافظه و دستبندهای هوشمند و سلامت:

الکامپ ۹۳

 انواع مختلف حافظهای فلش‌ تحت گارانتی شرکت رای‌بین:

الکامپ ۹۳

 جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه:

الکامپ ۹۳

 ورودی شرکت ZENER فعال در حوزه‌ی تجهیزات حرفه‌ای شبکه:

الکامپ ۹۳

 شرگن زنر انواع مختلف UPS، باتری، پنل‌های خورشیدی و مواردی از این دست را روانه‌ی بازار کشور کرده است:

الکامپ ۹۳

 شرکت وردسان فعال در زمینه‌ی تجهیزات پسیو شبکه:

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ی بانک ملت که در آن تمرکز بر روی بانکداری الکترونیک بود:

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

 

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ی کاسیو که در آن دوربین‌های عکاسی و ویدیو پروژکتورهای این شرکت نمایش گذاشته شده بودند:

الکامپ ۹۳

غرفه‌ی تیم گروپ و ازدحام جمعیت:

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

 شرکت پانا فعال در حوزه‌ی تجهیزات حرفه‌ای گیمینگ:

الکامپ ۹۳

 محصولات حرفه‌‌ای ریزر در غرفه‌ی پانا:

الکامپ ۹۳

 صفحه کلید و ماوس‌های حرفه‌ای لاجیتک:

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ی مربوط به مسنجر داخلی بیسفون:

الکامپ ۹۳

 یکی از سرویس‌های مبتنی بر USSD برای تراکنش‌های مالی مبتی بر موبایل:

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ی تیام شبکه و ارائه تجهیزات حرفه‌ای شبکه:

الکامپ ۹۳

 یکی از بهترین غرفه‌های الکامپ امساب به پاناسونیک اختصاص داشت:

الکامپ ۹۳

 این ویدیو پروژکتور که از فاصله بسیار نزدیک قادر به نمایش تصویر بزرگ بر روی پرده است چیزی در حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد:

الکامپ ۹۳

 ویدیو پروژکتورهای مختلف پاناسونیک:

الکامپ ۹۳

 ویدیو وال‌های پاناسونیک که از ترکیب چندین نمایشگر بزرگ با فریم کوچک تشکیل شده است:

الکامپ ۹۳

 سرویس‌دهنده‌های اینترنتی جزو فعالیت‌ترین شرکت‌های حاضر در الکامپ بودند و هر کدام غرفه‌های بزرگی را در اختیار داشتند که در آن‌ها به نام نویسی سرویس‌های اینترنت با تخفیف می‌پرداختند. مردم نیز صف‌های طولانی برای دریافت تخفیف از این شرکت‌ها تشکیل داده بودند.

الکامپ ۹۳

 آسیا تک برای جلب توجه بیشتر یکی از مجری‌های معروف تلویزیونی را آورده بود و غرقه کشی رایگان انجام می‌داد:

الکامپ ۹۳

 سی‌دی‌ فروش‌ها هرچند نقش کم‌رنگی در این نمایشگاه داشتند اما پرند همچنان غرفه‌ی بزرگی را در اختیار داشت و بسته‌های نرم‌افزاری را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رساند.

الکامپ ۹۳

 ربات امداد شهری ساخت مهندسان وطنی:

الکامپ ۹۳

 شرکت میکرو لب نیز غرفه نسبتا بزرگی در اختیار داشت و در آن اسپیکرهای خود را به نمایش گذاشته بود:

الکامپ ۹۳

 میکرولب ایده‌ی جالبی را در غرفه‌ی خود به کار برده بود دور تا دور غرفه‌ی خود را با اسپیکرهای روشن تزیین کرده بود.

الکامپ ۹۳

 

الکامپ ۹۳

 آی‌سیما، رسانه‌ی تعاملی آنلاین

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

 آسیاتک و سرویس‌های مختلف اینترنت:

الکامپ ۹۳

الکامپ ۹۳

 شبکه گستر و ارائه آنتی‌ویروس‌های مختلف از جمله MacAffee و بیت‌دیفندر:

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ای که برای کودکان سرطانی، کمک‌های نقدی جمع می‌کرد:

الکامپ ۹۳

 جمعیت مقابل غرفه‌ی خارجی آسیاتک:

الکامپ ۹۳

 تسکو و آسیاتک با مشارکت یکدیگر غرقه‌کشی برپا کرده بودند:

الکامپ ۹۳

 صف‌های دلخراش برای دریافت سیم‌کارت رایگان رایتل:

الکامپ ۹۳

 اگر تبلت همراه داشته باشید و تحمل صف ایستادن در سرما را داشته باشید یک سیم کارت دیتای هدیه می‌گیرد:

الکامپ ۹۳

 رایتل یک سالن کامل را در اختیار گرفته بود و در آن سرویس‌های مختلف خود را معرفی می‌کرد:

الکامپ ۹۳

 

الکامپ ۹۳

 غرفه‌ی ادی‌کو و ارائه آنتی‌ویروس‌های کسپرسکی

الکامپ ۹۳

شرکت ایدکو، نماینده رسمی کسپرسکی در ایران، همزمان با الکامپ 2014 برنامه‌های ویژه‌ای بر روی وب‌سایتwww.irkaspersky.com و غرف‌ی شرکت ایدکو در نمایشگاه الکامپ برپا کرده بود.

الکامپ ۹۳

 ورود آقایان ممنوعی که مملو از آقا بود:

الکامپ ۹۳

 همه‌ی سالن‌های الکامپ مانند سالن‌های اصلی شلوغ و پر فروغ نبود:

الکامپ ۹۳

 شرکت‌های اینترنتی نیز در الکامپ حضور داشتند، سرویس خرید گروهی نت‌برگ:

الکامپ ۹۳

 

الکامپ ۹۳

 پرداخت الکترونیک سامان:

الکامپ ۹۳

 یک سرویس USSD دیگر:

الکامپ ۹۳

اگر از الکامپ امسال بازدید کردید نظرتان را در باره‌ی نمایشگاه بیان کنید؟ کدام غرفه بیش از باقی غرفه‌ها نظر شما را به خود جلب کرد؟

نرم افزار استریم Beam برای ویندوز 10 و ایکس باکس معرفی شد

۷۶ بازديد
نرم افزار استریم Beam برای ویندوز 10 و ایکس باکس معرفی شد

در کنفرانس امشب مایکروسافت از نرم‌افزارهای مختلفی رونمایی شد. یکی از این برنامه‌ها که می‌تواند رقیب سر سختی برای استریم کننده‌ی Twitch باشد، اپلیکشن Beam است.

این نرم‌افزار برای ویندوز 10 و کنسول ایکس باکس وان معرفی شد و قرار است همراه با آپدیت بهاری ویندوز 10 با نام Creator Update در اختیار کاربران قرار گیرد.

نرم‌افزار بیم همانند همتایان دیگرش می‌تواند بازی‌هایی را که بر روی کنسول یا ویندوز انجام می‌دهید را با کیفیتی بالا و کمترین تاخیر ممکن در هنگام اجرا، برای مخاطبان اینترنتی شما به نمایش در آورید.

این اپلیکیشن علاوه بر قابلیت استریم، امکان چت کردن و گفتگو با مخاطبانتان را نیز فراهم می‌کند. این نرم‌افزار علاوه ویندوز 10 دسکتاپ و کنسول ایکس باکس وان، برای گوشی‌ها نیز قابل استفاده است. این نرم‌افزار پیشتر توسط مایکروسافت در اوایل امسال خریداری شده بود.

مشخص نیست این نرم‌افزار قرار است به صورت پیشفرض همراه آپدیت بعدی مایکروسافت منتشر شود یا از طریق استور ویندوز قابل دانلود باشد. اما احتمالا در طول روز‌های آینده اطلاعات بیشتری از این رقیب قدرتمند توییچ خواهیم فهمید.

عرضه‌ی تلفن‌هوشمند اندرویدی چینی به‌همراه نرم‌افزار مخرب

۷۴ بازديد
عرضه‌ی تلفن‌هوشمند اندرویدی چینی به‌همراه نرم‌افزار مخرب

یکی از نمونه‌های تولید شده در کشور چین که با نام Star N9500 روانه‌ی بازار شده است، با یک تروجان همراه است که در قالب فروشگاهی همانند فروشگاه گوگل‌پلی به فعالیت می‌پردازد. این تروجان Uupay.D نام دارد که اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری کرده و همچنین با استفاده از میکروفون گوشی نیز مکالمات صوتی برقرار شده و همچنین هرآنچه که این میکروفون قادر به شنیدن آن است را جمع‌آوری می‌کند. همچنین پیام‌های متنی نیز در اختیار سرویس‌های اختصاصی قرار خواهد گرفت.

کمپانی تولیدکننده این تلفن‌هوشمند را با قیمتی برابر 217 دلار به بازار عرضه می‌کند، اما این قیمت تحت تاثیر ویژگی جالب توجه این محصول قرار گرفته است. براساس گفته‌های یکی از کارشناسان کسپراسکی، این تلفن‌هوشمند توسط یک کمپانی تولید شده است که گویا درصدد پیاده‌سازی گسترده‌ی برنامه‌های جاسوسی است.

پیش از این هیچ‌گاه شاهد چنین مشکلی در یک تلفن‌هوشمند نبوده‌ایم. درصورتی که محصول منتخب خود را از میان تولیدات کمپانی‌های معتبر انتخاب کنید، تنها نگرانی شما از طرف اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مخربی است که پس از خرید شما را تهدید می‌کند. اما این نمونه از همان ابتدای کار شما را هدف قرار داده است. براساس گزارش‌های پیشین منتشر شده، اندروید در سال گذشته‌ی میلادی هدف 97 درصد از حملات اندرویدی قرار گرفته است.

نرم‌افزار زومجی بروزسانی شد

۷۶ بازديد
نرم‌افزار زومجی بروزسانی شد

آذر ماه سال ۱۳۹۳ بود که زومجی متولد شد. در آن زمان تصمیم گرفتیم که وب‌سایت را با نرم‌افزار وردپرس بسازیم. پس از نزدیک به یک سال و نه ماه که از تولد زومجی می‌گذرد، امروز یعنی چهارم مرداد ۱۳۹۵، روز بزرگی برای ما و کاربران عزیزمان است. زیرا امروز بالاخره به صورت کامل نرم‌افزار زومجی تغییر پیدا کرد. 

نرم‌افزار جدید زومجی، توسط شرکت آویژه از ابتدا به صورت اختصاصی برای ما نوشته و ساخته شده است. وب‌سایت جدید ما، حاصل ماه‌ها تلاش و زحمت بی‌وقفه تعدادی از خبره‌ترین افراد در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی وب به علاوه زحمات بسیار زیاد همه اعضای تحریریه زومجی است.

علاوه بر سیستم کاملا جدید مدیریت محتوا، سعی شده تا در قالب جدید، تمامی مطالب مهم و خواندنی دنیای سرگرمی در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین زحمت در اختیار شما قرار بگیرد. طراحی جدید وب‌سایت، حاصل تلاش‌ها و جلسات بسیار زیاد تمام اعضای زومجی بوده و بنابراین سعی شده که تمامی مطالب جالب و خواندنی وب‌سایت، به راحتی در دسترس شما عزیزان قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین تغییرات وب‌سایت، مجزا شدن بخش‌های مربوط به اخبار بازی، مقالات سینمایی، بررسی‌ها و غیره است تا کسانی که به بخش خاصی علاقه دارند، به راحتی بتوانند به بخش دلخواه خود وارد شوند. علاوه بر تمامی تغییرات بالا، شما می‌توانید در باکس جدید ویدیو زومجی، آخرین ویدیوهای اختصاصی زومجی، جدیدترین تریلرهای بازی، تریلرهای فیلم و سینما را تنها با یک کلیک مشاهده کنید. 

ما در زومجی، با طراحی قالب جدید وب‌سایت، بسیاری از نظرات شما کاربران عزیز را مطالعه کردیم و تا جایی که برایمان مقدور بود، آنها را پیاده‌سازی کردیم. همچنین بخش نظرات زومجی، به صورت کامل از ابتدا نوشته شده است و از این پس، کامنت گذاشتن برای شما عزیزان، بسیار راحت شده است.

بدون شک، در حال حاضر، نرم‌افزار جدید ما مشکلات ریز و درشتی دارد که به زودی و با کمک شما کاربران عزیز سعی در رفع تمام آنها داریم. پس ما را از نظرات ارزشمند خود بهره‌مند کنید و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید. 

در آخر نیز باید به این نکته اشاره بکنیم که برخی از ویژگی‌های جدید وب‌سایت، در روزهای آتی فعال می‌شوند. همچنین اگر صفحه اطلاعات خود، آواتار خود را ندیدید، یکبار دیگر عکس آواتار خود را آپلود فرمایید. 

وان پلاس 2 با سخت افزار قدرتمند و قیمت استثنایی رونمایی شد

۷۵ بازديد
وان پلاس 2 با سخت افزار قدرتمند و قیمت استثنایی رونمایی شد [نگاه نزدیک]

وان پلاس پس از انتشار تیزرهای متعددی در مورد گوشی هوشمندش بالاخره وان پلاس ۲ را بصورت رسمی معرفی کرد. ۱۵ ماه پیش این کمپانی وان پلاس وان را با قیمت ۲۹۹ روانه‌ی بازار کرده بود که اخیرا این گوشی را با کاهش قیمت ۵۰ دلاری در اختیار مشتریانش قرار داده است. وان پلاس ۲ همراه با بهبودهایی روانه‌ی بازار خواهد شد که از جمله‌ی آن می‌توان به بهره‌گیری از حافظه‌ی رم بیشتر، صفحه‌ی نمایش بهتر، دوربین با رزولوشن بالاتر و استفاده از فلز به جای پلاستیک اشاره کرد. همچنین باید به بهره‌گیری از نسخه‌ی C پورت USB نیز در این گوشی اشاره کرد. با توجه به استفاده از فلز در نسل دوم گوشی وان پلاس قیمت این محصول کمی افزایش یافته است. نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی وان پلاس ۳۸۹ و نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی آن ۳۲۹ دلار قیمت دارد.

OnePlus two2

 بی شک استفاده از آلومینیوم و منیزیم برای ساخت نسل دوم وان پلاس در زمان در دست گرفتن گوشی تجربه کار با یک گوشی رده بالا را القا می‌کند. در قسمت پشتی گوشی نیز می‌توان انحنای بسیار کمی را مشاهده کرد. با نگاهی به وان پلاس تو می‌توان گفت که این گوشی هوشمند تا حدودی شبیه به موتو ایکس موتورولا است، اما این شباهت بسیار کم است.

کاور پشتی وان پلاس ۲ را می‌توان با استفاده از شیاری که در ناحیه‌‌ی چپ قسمت پشتی تعبیه شده، جدا کرد. در پشت کاور پشتی گوشی، اسلات دوگانه‌ی سیم کارت قابل مشاهده است. در زمان خرید این گوشی هوشمندمی‌توان همچون جی ۴ ال‌جی کاورهای متعددی را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف خریداری کرد که هر یک ۲۶.۹۹ دلار قیمت دارند.

OnePlus two

از جمله‌ی مشخصات فنی این گوشی هوشمند می‌توان به صفحه‌ی نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی یا 1080p و تراشه‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۱۰ با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز در کنار پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ اشاره کرد. با توجه به انتشار اخبار متعددی در مورد مشکل گرم شدن بیش از حد اسنپدراگون ۸۱۰، وان پلاس به این نکته اشاره کرده که این نسخه‌ی ۲.۱ این تراشه را مورد استفاده قرار داده و در ساختار گوشی نیز از ژل‌های حرارتی و گرافیتی استفاده شده تا گرمای تولید شده به سطح گوشی نرسیده و کاربران در هنگام استفاده اذیت نشوند. سایر مشخصات فنی گوشی شامل حافظه‌‌ی رم ۴ گیگابایتی برای نسخه‌ی ۶۴ گیگ و ۳ گیگابایت برای نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی از نوع LPDDR4 است. وان پلاس از یک باتری ۳٫۳۰۰ میلی آمپری ساعتی در این گوشی استفاده کرده است. رام اختصاصی اکسیژن مبتنی بر اندروید ۵.۱ آبنبات چوبی روی این گوشی هوشمند قرار دارد.

وان پلاس از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی به همراه لنز با دیافرگام f/2.0 در وان پلاس ۲ بهره برده است. ضمنا باید به سنسور اثر انگشت خازنی تعبیه شده در زیر صفحه‌ی نمایش نیز اشاره کرد که قادر است تا پنج پروفایل کاربری را شناسایی کند.

ویدیوی نگاه نزدیک:

ایکس‌باکس وان را فراموش کنید، مایکروسافت قصد دارد سخت‌افزار بازی را از نو طراحی کند

۷۰ بازديد

ایکس‌باکس وان را فراموش کنید، مایکروسافت قصد دارد سخت‌افزار بازی را از نو طراحی کند

ایکس‌باکس‌ وان یکی از محبوب‌ترین محصولات مایکروسافت به شمار می‌رود که کاربران بسیاری را نیز به سمت خود جذب کرده است. اما گزارش شده که مایکروسافت قصد دارد علاقمندان به بازی را وارد دنیای جدیدی کند.
دیجی‌تایمز، رسانه‌ی نزدیک به تولیدکنندگان آسیایی گزارش کرده که مایکروسافت در حال کار بر روی یک نمایشگر پوشیدنی از نوع واقعیت مجازی است که احتمالا در نمایشگاه E3 2015 رونمایی خواهد شد.

ظاهرا طراحی این محصول توسط تیم توسعه دهنده‌ی تبلت‌های سرفیس انجام می‌شود. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی در باره‌ی کم و کیف آن در دسترس نیست؛ اما انتظار می‌رود این گجت پوشیدنی از کنسول بازی ایکس باکس وان پشتیبانی خوبی داشته باشد.

در حال حاضر هرچند مایکروسافت به لطف بازی‌های انحصاری موفق شده است تا فاصله‌ی خود با کنسول بازی سونی را کم کند، اما اگر بخواهد نظر گیمرهای بیشتری را به سمت پلتفرم خود جلب کند باید یک ایده‌ی خلاقانه و جدید را عملی کند، ایده‌ای که بتواند همچون کینکت چاره‌ساز باشد و مورد توجه علاقمندان بازی قرار گیرد.

البته علاوه بر مایکروسافت شرکت‌های دیگر از جمله فیس‌بوک با Oculus یا سامسونگ با Gear VR و حتی سونی با یک گجت معرفی نشده Morpheus در تلاش هستند تا سهمی از بازار گجت‌های پوشیدنی واقعیت مجازی بدست آورند.

واتس اپ قابلیت پرداخت موبایل ارائه می‌کند

۸۲ بازديد
واتس اپ قابلیت پرداخت موبایل ارائه می‌کند

واتس‌اپ یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در سراسر دنیا است که گفته می‌شود قصد دارد راهکار پرداخت موبایل خود را عرضه کند و اگر این امر محقق شود، هند اولین کشوری خواهد بود که می‌تواند از این ویژگی استفاده کند.

این خبر در پی انتشار فهرست فرصت‌های شغلی در سایت واتس‌اپ منتشر شده است که شغلی با عنوان Digital Transactions Lead جزو مشاغل مورد نیاز است. واتس‌اپ به افرادی نیاز دارد که شناخت خوبی از هند و فرهنگ این کشور داشته باشند. افراد متقاضی باید بتوانند درک درستی از رابط پرداخت‌های یکپارچه یا UPI، Bharat Interface for Money و شماره Aadhar داشته باشند که در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این متقاضیان باید به دو زبان انگلیسی و هندی، زبان‌های رسمی هندوستان، تسلط داشته و توانایی صحبت کردن، نوشتن و خواندن به این زبان‌ها را داشته باشند. به نظر می‌رسد با این اوصاف واتس‌اپ قصد دارد راهکار پرداخت موبایل خود را در هند عرضه کند.

راهکار پرداختی واتس‌اپ یک سیستم پرداخت P2P است که احتمالا توسط UPI پشتیبانی می‌شود. UPI سیستم پرداخت بین بانکی است که توسط دولت هند تحت نظارت و قدرت Digital India پشتیبانی می‌شود. واتس‌اپ همچنین اشاره کرده است که قصد دارد در برنامه‌ی Digital India شرکت کند. تراکنش‌های P2P یا پایاپای، در واقع انتقال الکترونیکی پول از حساب یک شخص به حساب فرد دیگر است و معمولا از طریق اپلیکیشن‌های بانکداری همراه انجام می‌شود. اگر واتس‌اپ چنین قابلیتی را در آینده‌ی نزدیک در هند اجرا کند، بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر هندی این اپلیکیشن پیام‌رسان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. با این وجود، اگر ویژگی مورد نظر در اختیار تمام کاربران قرار گیرد، ۱.۲ میلیارد کاربر واتس‌اپ از سراسر دنیا می‌توانند از این امکان بهره ببرند.

واتس‌اپ اولین شرکتی نیست که راهکار پرداخت موبایل را از طریق اپلیکیشن خود راه‌اندازی می‌کند؛ پیش‌تر دیگر اپلیکیشن‌ها چنین ویژگی را به محصول خود اضافه کرده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به وی‌چت و فیسبوک اشاره کرد که بیش از یک سال قبل، گزینه‌ی پرداخت را به پیام‌رسان‌های خود اضافه کرده‌اند. البته قابلیت پرداخت موبایل فیسبوک فعلا در آمریکا قابل استفاده است. واتس‌اپ طی ماه‌های گذشته همواره به دنبال اضافه کردن قابلیت‌های جدید به اپلیکیشن پیام‌رسان خود بوده است که آخرین نمونه را می‌توان ویژگی Status دانست. این قابلیت لزوما به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر و ویدیوهای را به‌گونه‌ای با دیگران به اشتراک بگذارند که بعد از ۲۴ ساعت از سرور مورد نظر حذف می‌شود.

ارزش بازار واقعیت افزوده موبایل تا ۴ سال دیگر به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد

۶۹ بازديد
ارزش بازار واقعیت افزوده موبایل تا ۴ سال دیگر به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که واقعیت افزوده‌ی موبایل دارای بیشترین پتانسیل برای گرفتن بخش قابل توجهی از بازار فناوری است.
جنگ بر سر پلتفرم موبایل واقعیت افزوده در واقع از رویداد F8 شروع شد؛ زمانی که مارک زاکربرگ در صحبت‌هایش ادعایی کرد مبنی بر اینکه: «ما در حال تبدیل دوربین به نخستین پلتفرم واقعیت افزوده‌ی دنیا هستیم». همین یک جمله‌ی ساده باعث شد تا آنچه به‌عنوان یک شگفتی ناگهانی و مقطعی در ارائه‌ی بازی پوکمون گو شناخته شده بود، به یک نبرد تمام‌عیار میان کمپانی‌های فیسبوک، اپل، گوگل، تنسنت، اسنپ، علی‌بابا، بایدو، سامسونگ، هواوی و شماری کمپانی دیگر تبدیل شود. اعلام اپل در کنفرانس اخیر خود در مورد محصول واقعیت افزوده‌ی خود موسوم به آرکیت (ARkit) و یاد کردن سران کمپانی از این محصول به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم واقعیت افزوده در جهان، باعث وارد شدن نبرد دنیای واقعیت افزوده به یک مرحله‌ی جدید شد. آن‌ها در واقع در حال جنگ بر سر بازاری هستند که می‌تواند تا سال ۲۰۲۱، ارزش خالص ۶۰ میلیارد دلار در هر سال برای کمپانی به ارمغان بیاورد.

نرم‌افزار در حال بلعیدن دنیای واقعیت افزوده‌ی موبایل

 

نرم افزار واقعیت مجازی

درحالی‌که توجه بیشتر افراد به عرضه‌ی یک دستگاه واقعیت افزوده‌ در آیفون توسط اپل معطوف شده بود، کمپانی فیسبوک روند بازی را به‌طور اساسی و با عرضه‌ی پلتفرم موبایل واقعیت افزوده‌اش دستخوش تغییر کرد. اما اپل هم به‌طور مخفیانه در حال دنبال برنامه‌هایی برای نرم‌افزار واقعیت افزوده‌ی موبایل مختص خود و پیشی گرفتن از رقیب بود و در همین راستا با ارائه‌ی آرکیت برای iOS، به‌نوعی با آن محصول فیسبوک مقابله‌به‌مثل کرد.

بنابراین در جایی که زمینه‌ی سخت‌افزار واقعیت مجازی توسط اپل، سامسونگ، هواوی و سایر کمپانی‌ها می‌تواند به شمار ۴۰۰ میلیون نصب تا سال ۲۰۲۱ برسد، کمپانی‌های فیسبوک، تنسنت، اپل، اسنپ و سایرین نیز می‌توانند در زمینه‌ی نرم‌افزاری واقعیت افزوده به چند صد میلیون نفر کاربر در سال بعد و تا چند میلیارد نفر در سال ۲۰۲۱ برسند. پلتفرم‌های واقعیت افزوده‌ی موبایل می‌توانند به شماری بالغ بر چهار برابر شمار سخت‌افزارهای ارائه‌شده در همان بازه زمانی برسند.

همه چیز در مورد اساس کار

برخی‌ها شاید به این اعداد و ارقام باور نداشته باشند. پس بهتر است نگاهی دقیق‌تر به این داده‌ها و مقیاس‌های آن‌ها داشته باشیم.

پلتفرم واقعیت افزوده‌ی فیسبوک می‌تواند برای ۱.۲ میلیارد نفر کاربر ماهانه‌ی مسنجر فیسبوک، ۱.۲ میلیارد نفر کاربر واتساپ و همچنین ۷۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام منتشر شود. جمع زدن این ارقام با یکدیگر کمی وسوسه‌کننده به نظر می‌آید؛ ولی هم‌پوشانی قابل ملاحظه‌ی میان کاربران این سه برنامه نشان می‌دهد چنین کاری نمی‌تواند منطقی باشد. از طرفی می‌دانیم که فیسبوک ۳.۱ میلیارد کاربر در سطح دنیا ندارد. روش محافظه‌کارانه‌تر این است که آن‌ها به مسنجر و واتساپ به‌عنوان نقطه‌ی شروع برای جذب کاربران به پلتفرم واقعیت افزوده نگاه کنند. فیسبوک به‌خوبی می‌داند که در هنگام مهاجرت کاربران به قابلیت‌های جدید باید چه‌ کند. ۱۵ درصد از کاربران واتساپ پس از ۱۰ هفته از راه‌اندازی آن از استاتوس استفاده کردند و همین‌طور ۲۹ درصد از کاربران اینستاگرام پس از گذشت کمتر از یک سال از راه‌اندازی استوری‌، از آن استفاده کرده‌اند و ۵۴ درصد از کاربران اینستاگرام حدود ۴ سال پس از راه‌اندازی قابلیت دایرکت مسیج از آن استفاده کرده‌اند. این ارقام همچنین حاکی از رشد هستند.

اما نباید فراموش کنیم که کمپانی اپل هم در زمینه‌ی تبدیل کاربران فعلی خود به کاربرانی برای یک برنامه‌ی جدید استاد است. حدود ۸۶ درصد از نزدیک به ۷۰۰ میلیون کاربر آیفون در دنیا، یک سال پس از عرضه‌ی سیستم عامل iOS 10 آن را نصب کرده‌اند که برای انتشار سیستم واقعیت افزوده‌ی آرکیت کاملا روند رضایت‌بخش و مجاب‌کننده‌ای تلقی می‌شود.

تنسنت در حدود ۸۴۶ میلیون نفر کاربر ماهانه فعال برای سرویس وی‌چت دارد که در حدود ۶۱ درصد از آن کاربران هم‌اکنون پس از گذشت ۵ سال از عرضه‌ی قابلیت Moments، با هر بار باز کردن وی‌چت روی گوشی خود از این امکان افزوده‌شده هم استفاده می‌کنند. تنسنت هنوز به‌طور رسمی خبری در مورد پلتفرم واقعیت افزوده‌ی خودشان ارائه نکرده‌ است؛ اما آن‌ها در اوایل سال جاری میلادی در حال رقابت با علی‌بابا در زمینه‌ی بازارهای واقعیت افزوده بوده‌اند. از حدود ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه فعال اسنپ‌چت، ۴۵ درصد از آن‌ها پس از ۴ سال از راه‌اندازی استوریز، به این قابلیت جدید روی آورده‌اند. البته اسنپ هم از سیستم Lenses‌ خود به‌عنوان واقعیت افزوده‌ی موبایل یاد نمی‌کند؛ اما آن‌ها هنوز در حال نبردی پایاپای با فیسبوک و اپل بر سر بازارهای واقعیت افزوده هستند.

ما در اینجا به کمپانی‌های فوق اکتفا می‌کنیم و شرکت‌هایی مانند لاین، کاکائو، اسنو، بایدو و سایر فعالان این زمینه را فعلا در اینجا نمی‌آوریم.

پلتفرم‌های در حال ورود به بازارهای نرم‌افزار واقعیت افزوده‌ی موبایل دارای میلیاردها کاربر هستند. آن‌ها در سوق دادن کاربران به قابلیت‌های جدید بسیار خوب‌اند. اگر هم نخواهیم وارد جزئیات مربوط به داده‌های فوق شویم، تنها شمار کاربران این سرویس‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم نرم‌افزارهای واقعیت افزوده تا چه حد می‌توانند وسیع باشند.

 سخت‌افزار واقعیت افزوده

 ما در ۲ سال گذشته همواره پیش‌بینی‌هایی در این مورد شنیده‌ایم که اپل دارای بهترین موقعیت در میان کمپانی‌های فناوری برای به پیش بردن واقعیت افزوده است و ارائه‌ی یک سیستم واقعیت افزوده‌ی آیفون نیز در میان پیش‌بینی‌های برخی پایگاه‌های معروف بوده است. همچنین پیش‌بینی‌هایی در مورد عرضه‌ی تلفن‌های هوشمند با قابلیت پشتیبانی از واقعیت افزوده در میان کمپانی‌های سامسونگ، هواوی و سایرین، چه با استفاده از گوگل تانگو و چه به شکل دیگر، مطرح بوده است. با در نظر گرفتن اینکه چرخه‌های جانشین‌سازی گوشی حدود ۲.۵ سال طول می‌کشد و حدود یک‌سوم تا دوسوم از فروش‌های گوشی‌های هوشمند در بازارها مربوط به گوشی‌های پرچم‌دار و مدل‌های آخر از کمپانی‌ها است؛ در نتیجه گوشی‌های مجهز به واقعیت افزوده‌ی بالارده می‌توانند در سال‌های آینده در وهله‌ی نخست به ده‌ها میلیون و در ادامه به صدها میلیون‌ عدد دستگاه تجهیز شوند و در حال کار در دنیا برسند.

اما سخت‌افزار واقعیت افزوده‌ی موبایل دارای بازار مجزایی از نرم‌افزار این سیستم‌ها نخواهد بود و از طرفی هم این امکان وجود دارد که در چند سال آینده و بر حسب نیاز کاربران در جایگاه کوچک‌تری نسبت به نرم‌افزارها قرار بگیرد. همچنین نرم‌افزارهای پلتفرم واقعیت افزوده‌ می‌توانند به‌طور تدریجی به سخت‌افزارهای واقعیت افزوده‌ی جدید کوچ کنند و به این ترتیب پایگاه کاربران پلتفرم‌های سخت‌افزار واقعیت افزوده را به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از نرم‌افزارهای پلتفرم واقعیت افزوده (به‌جز اپل که این دو مقوله در آن‌، یکی هستند) مطرح کنند. هر دو بازیگران زمینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار واقعیت افزوده می‌توانند در دنیای واقعیت افزوده‌ی موبایل برنده شوند؛ اما میزان و مقیاس موفقیت آن‌ها شاید بسیار متفاوت باشد.

تلفن و واقعیت افزوده

واقعیت افزوده و ارزش بازار

پلتفرم واقعیت افزوده‌ی موبایل فیسبوک و آرکیت اپل برای سیستم عامل iOS ممکن است از همین سال جاری شروع شوند و تأثیراتی هم داشته باشند؛ اما نقطه‌ی عطف برای ارزش بازار نرم‌افزار واقعیت افزوده‌ی موبایل ممکن است تا توسعه‌ یافتن و شکل گرفتن یک اکوسیستم جامع برای توسعه‌ی واقعیت افزوده، طول بکشد. به‌طور مشابهی می‌توان گفت اگر اپل، سامسونگ یا هواوی پیش از آغاز سال آینده‌ی میلادی هم بتوانند سخت‌افزارهای مربوط به واقعیت افزوده خودشان را عرضه کنند؛ در آن حالت شاید بتوانیم بگوییم اوج گرفتن واقعیت افزوده در بازارها به حدود یک سال پس از آن نیاز خواهد داشت.

از این‌رو، ارزش کل بازار واقعیت افزوده در طی سال ۲۰۱۸ پایین‌تر از ۱۰ میلیارد دلار باقی خواهد ماند و انتظار خواهد رفت که ما در سال ۲۰۱۹ شاهد اوج‌گیری آن باشیم و در نهایت برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۱ شاهد اختصاص یک بازار کلی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای واقعیت‌ افزوده خواهیم بود. عوامل پیش‌برنده و تعیین‌کننده در ارزش کلی بازار به مواردی مانند شمار نصب‌های صورت گرفته، موارد استفاده‌ی کاربران و اقتصاد واحدها مربوط می‌شوند؛ در هر صورت ممکن است میزان ارزش کلی در آن زمان با آن چیزی که امروزه کارشناسان حدس می‌زنند، یکی نباشد.

بحث تنها در مورد پوکمون گو نیست و بسیار گسترده‌تر است

واقعیت مجازی و بازار آن

بازی معروف پوکمون گو در سال گذشته به‌عنوان یک کاتالیزور برای صنعت واقعیت افزوده‌ی موبایل خود را مطرح کرد. اما واقعیت این است که بخش عظیمی از ارزش کلی بازار واقعیت افزوده می‌تواند از طریقی به‌جز بازی‌های موبایل به دست آید. بیش از ۸۰ درصد ارزش کلی بازار واقعیت افزوده می‌تواند از شبکه‌ی داده‌ی موبایل، فروش‌های تجارت الکترونیک، تبلیغات، برنامه‌های کاربردی به‌جز بازی‌ها و فروش‌های شرکتی باشد.

احتمالا خودتان هم به این نکته توجه کرده‌اید که در اینجا به سخت‌افزارها اشاره نکردیم و برای این کار هم دلیلی داشتیم. مادامی که کمپانی‌های اپل، سامسونگ یا هواوی، سخت‌افزارهای واقعیت افزوده موبایل خود را عرضه نکنند، ما نمی‌توانیم بفهمیم که آیا گوشی‌های واقعیت افزوده‌ی آن‌ها باعث کوتاه‌تر شدن چرخه‌ی جانشین‌سازی گوشی‌ها از سوی کاربران به‌منظور تسریع روند فروش‌های کمپانی‌ها خواهد شد یا نه؛ شاید هم آن‌ها بخواهند از روند قیمت‌گذاری پریمیوم برای این امکان استفاده کنند تا به این ترتیب، میزان ارزش بازار سالانه‌شان را بیشتر کنند. مادامی که ما به داده‌های مشخصی از عرضه‌ی واقعیت افزوده‌ی موبایل دسترسی نداشته باشیم، صحبت کردن در مورد ارزش بازار سخت‌افزار واقعیت افزوده و ارائه‌ی یک تحلیل بی‌طرفانه از آن، سخت‌ترین کار ممکن است.

 واقعیت افزوده می‌تواند منجر به ایجاد جهش‌های بزرگی در میزان مصرف شبکه داده‌های تلفن همراه شود. از این‌رو توسعه‌دهندگان می‌توانند از قابلیت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری روی فضای ابری به‌منظور تسریع روندها استفاده کنند. وقوع یک سونامی از جریان داده‌ها بدین معنی است که کمپانی‌های ارتباطی می‌توانند حدود یک‌چهارم از بازار کلی واقعیت افزوده‌ی موبایل را به خاطر پر کردن این بخش از کانال ارتباطی به خود اختصاص دهند.

موضوع مبهم این است که ما هنوز نمی‌دانیم آیا چنین درآمدی از منبع قیمت‌گذاری‌های پریمیوم به دست خواهد آمد یا از طریق انتقال تحت برنامه‌های موجود داده‌ی همراه. سردمداران شبکه‌ی موبایل در دنیا باید روی این موضوع و چگونگی هدایت درست درآمدهای حاصل از واقعیت افزوده به‌خوبی فکر کنند.

 فروش‌های مربوط به تجارت الکترونیک (کالاها، سرویس‌ها و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای) می‌تواند مبلغی به میزان ۲ دلار از هر ۱۰ دلار هزینه‌ی انجام‌شده روی واقعیت افزوده‌ی موبایل را شامل شود. علی‌بابا، آمازون و eBay و دامنه‌ای از استارتاپ‌های جدید قادر خواهند بود کالاهای مرتبط خود را به روش‌های کاملا جدیدی بفروشند. ممکن است برخی از این اقدام‌ها منجر به تغییر رویه در تجارت الکترونیک فعلی شود؛ اما تجارت واقعیت افزوده‌ی موبایل در این زمینه می‌تواند در کل، بخشی از بازار خرده‌فروشی را نیز به خود اختصاص دهد.

 از هر ۱۰ دلار هزینه، حدود یک دلار آن در دنیای تبلیغات مرتبط با این صنعت خرج خواهد شد. در این زمینه شرکت‌هایی همچون بیلپار وجود دارند که از پیشتازان ابزارها و برنامه‌های واقعیت افزوده محسوب می‌شود. برخی از فرمت‌های بومی از تبلیغات نیز در حال ظهور هستند و می‌توانند رسانه‌ها و پشتیبانی‌های داده‌ای مبتنی بر محل‌های گوناگون را به‌سوی خود جذب کنند. گوگل و بایدو در اینجا فرصت‌های زیادی می‌توانند داشته باشند و قادرند از داده‌ها و پلتفرم نقشه‌ی خود برای کمک به این عرصه بهره ببرند.

 برخی برنامه‌های کاربردی به‌جز بازی‌ها و همچنین برخی بازی‌ها، به‌طور میانگین هر کدام چیزی حدود یک دلار از آن ده دلار فرضی را به خود اختصاص خواهند داد. همان‌طور که بازی پوکمون گو توانست موفق شود و الهام‌بخش بسیاری از سازندگان بازی‌های مشابه باشد؛ به نظر می‌رسد متصدیان و استارتاپ‌های مشابه زیادی بتوانند انواع جدیدی از بازی‌ها و برنامه‌ها را برای بهره بردن از بازار وسیع واقعیت افزوده ارائه کنند. در آخر هم به موارد مبتنی بر محل می‌رسیم، شبکه‌های داده‌ی موبایل و سیستم‌های تماس صوتی و ویدیویی می‌توانند همچنین ارزش بازار چشمگیری به خود اختصاص دهند. اما مسلما مقیاس این‌ها در قیاس با کمپانی‌های بزرگ، کمتر خواهد بود.

طلوع خورشید واقعیت افزوده در شرق

واقعیت افزوده در آسیا

با کنار هم گذاشتن پیش‌بینی‌ها و بررسی‌هایمان، می‌توانیم چنین استنباط کنیم که آسیا (چین، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای مطرح در این زمینه) می‌توانند کمتر از نصف ارزش کلی بازار واقعیت افزوده را نصیب خود کنند. این در حالی خواهد بود که آمریکای شمالی و کشورهای اروپای غربی نیز حدود یک‌پنجم از بازار و درآمد آن را برای خود خواهند داشت. واقعیت مجازی در آمریکا متولد شد و بعدها به آسیا رسید. اما به نظر می‌رسد واقعیت افزوده‌ی موبایل با حضور مهره‌های مؤثری همچون تنسنت، علی‌بابا و بایدو به همراه فیسبوک و سایر کمپانی‌ها در سطح جهانی، دارای میدان متعادل‌تر و گسترده‌تری باشد.

قوانین واقعیت افزوده

واقعیت افزوده‌ی موبایل می‌تواند در آینده‌ی قابل پیش‌بینی ما، خود را به‌عنوان بازار عنصر چیره‌ی بازار واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مطرح کند؛ در صورتی که بتوانند به ۵ چالش موجود در این زمینه به‌خوبی غلبه کنند: دستگاه فوق‌العاده، باتری بادوام و ظرفیت بالا، قابلیت اتصال موبایل، اکوسیستم برنامه‌ای مناسب و حمایت مناسب کمپانی‌های ارتباطی. با وجود پشتیبانی پلتفرم‌های مطرح جهانی همچون فیسبوک، نقطه‌ی عطف بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را از هم‌اکنون متصور هستیم.

زاکربرگ درست می‌گوید؛ اما باید اذعان کنیم که بحث تنها مربوط به دوربین نیست. واقعیت این است که خود تلفن هوشمند به‌عنوان نخستین (نرم‌افزار) و دومین (سخت‌افزار) پلتفرم واقعیت افزوده به شمار می‌رود. در هر صورت می‌توانیم این زمینه را به‌صورت یک بازی مشت‌زنی تشبیه کنیم؛ جایی که می‌توانید با یک مشت از بازی خارج شوید یا اینکه با یک مشت مناسب بازی را ببرید.