سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

دستیار صوتی هوشمند بیکسبی سامسونگ با سیری اپل رقابت می کند

۶۷۱ بازديد
دستیار صوتی هوشمند بیکسبی سامسونگ با سیری اپل رقابت می کند

پس از آنکه اپل دستیار صوتی هوشمند خود را با نام سیری رونمایی کرد، سامسونگ با توسعه‌ی S Voice سعی در ارائه‌ی پاسخی مناسب برای رقیب دیرینه خود داشت؛ ولی این دستیار صوتی هوشمند در طول حیات چهارساله‌ی خود نتوانست نظر چندان مساعدی نسبت به عملکرد خود جلب کند و از این‌رو کره‌ای‌ها درصدد عرضه‌ی یک دستیار صوتی هوشمند قدرتمند برآمده‌اند که بنا بر شنیده‌ها، بیکسبی (Bixby) نام دارد.

سامسونگ سال ۲۰۱۶ میلادی استارتاپ آمریکایی Viv، توسعه‌دهنده این دستیار صوتی هوشمند را تصاحب کرد که نتیجه‌ی آن به‌کارگیری این سرویس در گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ است. بر اساس شنیده‌ها، بیکسبی فراتر از یک سرویس هوشمند پاسخگویی به سؤالات و دستورات است. در ادامه به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که می‌تواند این دستیار صوتی هوشمند را برخلاف S Voice به رقیبی قدرتمند برای سیری تبدیل کند.


بیکسبی بر اساس قابلیت‌های هوش مصنوعی توسعه یافته است

برای بررسی بیشتر بیکسبی و قابلیت‌های آن، بهتر است در ابتدا نگاهی به کمپانی ویو داشته باشیم. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ توسط توسعه‌دهندگان سیری اپل بنیان گذاشته شد. اپل در سال ۲۰۱۰ هسته‌ی اصلی تیم توسعه‌دهنده‌ی سیری را به همراه تکنولوژی این دستیار صوتی هوشمند با پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار خرید. بیکسبی بسیار گسترده‌تر از سیریاست و می‌تواند سؤالات بسیار پیچیده‌تری را پاسخ دهد.

داگ کیتلائوس، بنیان‌گذار ویو سال گذشته در جریان نمایش دستیار صوتی هوشمند توسعه یافته توسط این کمپانی چنین گفت:

هر اندازه که از ویو بیشتر سؤال کنید، این دستیار صوتی هوشمند بیشتر شما را می‌شناسد. سیری بخش اول از کتاب دستیارهای صوتی هوشمند بود. ویو را باید شبیه به آغاز دوره‌ی تازه‌ای در دنیای اینترنت خواند. ویو به یک مغز متفکر تبدیل خواهد شد.

برای مثال یکی از سؤالاتی که ویو قادر به پاسخ آن است، یافتن یک صندلی در هواپیمایی به مقصدی است که مسافری با سایز شکیل اونیل قادر باشد به‌راحتی در آن جا بگیرد؛ پاسخ دادن به این سؤال خارج از توانایی‌های سیری است، در حالی که سیری به‌واسطه‌ی توسعه‌ی سیستم عامل iOS در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی به خود دیده، اما باز هم نمی‌تواند به چنین سؤالی پاسخ دهد.

کنترل اپلیکیشن‌ها

سیری اپل هم‌اکنون قادر است با اپلیکیشن‌های iOS ارتباط برقرار کند و با دریافت اطلاعات، عملیات محوله را به‌درستی انجام دهد، حال آنکه بیکسبی این ویژگی را وارد مرحله‌ی تازه‌ای خواهد کرد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، بیکسبی قادر است امکان کنترل تمام اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نصب‌شده روی گلکسی اس ۸ را در اختیار کاربران قرار دهد.

برای مثال با استفاده از بیکسبی کاربران قادر خواهند بود تصاویر مورد نظر خود را در اپلیکیشن گالری پیدا کنند.همچنین می‌توان از این دستیار صوتی هوشمند خواست تصاویر مربوط به سفر تعطیلات چهار سال پیش را نمایش دهد یا یک تمرین خاص را در اپلیکیشن S Health آغاز و آن را تمام کند.

انتظار می‌رود سامسونگ دسترسی به بیکسبی را برای توسعه‌دهندگان و سایر اپلیکیشن‌ها همچون اپل محدود نکند، از این‌رو در آینده کاربردهای بیکسبی در سایر اپلیکیشن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

جستجوی تصویری و شناسایی متن در تصویر

شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت بیکسبی در مقایسه با سیری و سایر دستیارهای صوتی هوشمند موجود، نظیر گوگل اسیستنت و الکسا را قابلیت جستجوی تصویری خواند و شناسایی متن از روی تصویر خواند. بیکسبی قادر است با استفاده از دوربین گلکسی اس 8 اشیاء را در منظره‌ی پیش روی دوربین گوشی شناسایی کند و حتی متون موجود را خواند.

سام‌موبایل با اشاره به قابلیت شناسایی تصویر در گلکسی اس ۸، به این نکته اشاره کرده که اپلیکیشن دوربین این گوشی هوشمند دارای کلیدی نرم‌افزاری برای اجرای بیکسبی است که از طریق آن می‌توان با گرفتن دوربین به سمتی که می‌خواهیم بیکسبی اقدام به شناسایی اشیاء یا متون کند، از این قابلیت استفاده کنیم. بیکسبی با آنالیز تصویر مورد نظر اقدام به شناسایی اشیاء و متون موجود خواهد کرد.

برای مثال در زمان خرید می‌توانید با استفاده از بیکسبی به شناسایی شی‌ء مورد نظر که تصویر آن را در اختیار دارید، اقدام کنید و از بیکسبی بخواهیدآن را از یک فروشگاه اینترنتی پیدا کند و با استفاده از قابلیت پرداخت از طریق بیکسبی کالای مورد نظر را خریداری کنید.

انجام تراکنش‌های مالی

قابلیت دیگر بیکسبی بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط سام‌موبایل، امکان انجام تراکنش‌های مالی با استفاده از دستیار صوتی هوشمند بیکسبی و  صدور دستورات صوتی است. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که سرویس مورد نظر متفاوت از سامسونگ پی است.

هنوز مشخص نیست که آیا این امکان محدود به سیستم پرداخت سامسونگ است یا در آینده می‌توان از آن در اپلیکیشن‌های پرداخت دیگری نظیر پی‌پال نیز استفاده کرد. در حال حاضر می‌توان با استفاده از سیری به انجام تراکنش‌های مالی در پی‌پال پرداخت.

بیکسبی بهار سال ۲۰۱۷ روی گلکسی اس ۸ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود سامسونگ در مرحله‌ی بعد با انتشار بروزرسانی‌هایی این دستیار صوتی را برای سایر گوشی‌های هوشمند خود نیز منتشر کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.