سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

ناسا در جریان المپیک زمستانی کره، به بررسی میدانی عوامل موثر در بارش برف می پردازد

۶۵۶ بازديد



سازمان فضایی ناسا اخیراً تصمیم گرفته از فرصت به وجود آمده در المپیک زمستانی پیش رو، برای مقاصد علمی استفاده کرده و به رصد و پیش بینی وضعیت بارش برف بپردازد. این پروژه ناسا که تحت عنوان «همکاری تجربی بین المللی برای مسابقات المپیک و پارالمپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018» یا به اختصار «ICE-POP» شناخته می شود، تا پایان مسابقات پارالمپیک در روز 18 مارس ادامه خواهد یافت.

ICE-POP پروژه ای است که در همکاری 11 کشور و با استفاده از 70 دستگاه رصد آب و هوا صورت می گیرد. این دستگاه ها، در نقاط مختلف پیونگ چانگ نصب خواهند شد و مثل پروژه های مشابه در المپیک زمستانی ونکوور و سوچی، تغییرات آب و هوایی را پایش خواهند کرد. اما در المپیک امسال، فاکتوری مهم وجود دارد که چیزی نیست جز جغرافیای شبه جزیره ای کشور کره و تغییراتی که در وضعیت آب و هوا به وجود می آورد.

مجموعه ای از عوامل مختلف مانند تعامل با اقیانوس، دریای ژاپن و کوه هایی بلندی که دائماً بارش سنگین برف را پشت سر می گذارند، مسائلی هستند که محققان و ماهواره هایی که از آنها برای رصد وضعیت جوی استفاده می کنند را به چالش می کشند.

یکی از سخنگویان ناسا می گوید این سازمان فضایی می خواهد به شکل نزدیک تری وضعیت بارش برف را در کره رصد کند تا «به حقیقت دست یافته شود». از جمله دستگاه های مورد نیاز در تحقیقات آتی، می توان به دوربین هایی برای ثبت 400 تصویر بر ثانیه از دانه های برف و نیز سیستم راداری که می تواند چگونگی شکل گیری ابرهای برف زا را تشخیص دهد اشاره کرد.

این تجهیزات به صورت مداوم مشغول به فعالیت خواهند بود و در نهایت اطلاعات به دست آمده از طریق آنها، با اطلاعات سیستم های ماهواره ای مقایسه می شود. در طولانی مدت، این مشاهدات به محققان کمک می کند تا از اطلاعات ماهواره ای به شکل موثرتر استفاده کنند. گفتنی است که پروژه ناسا، صرفاً با هدف پیش بینی بهتر بارش برف نیست و جمع آوری این اطلاعات، می تواند به استفاده بهینه تر از برف به عنوان منبعی مهم برای آب پاک و تازه منجر گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.