جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

اینتل خانواده سری Atom را با پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای جدید تقویت می‌کند

۶۷۵ بازديد

اینتل خانواده سری Atom را با پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای جدید تقویت می‌کند

سری Atom از پردازنده‌های اینتل، همواره به سری پایین‌رده مخصوص دستگاه‌های موبایل معروف بوده است. اعضای این خانواده عموما پردازنده‌هایی با قدرت پایین بودند؛ اما با معرفی محصولات جدید، این حقیقت کمی تغییر کرده است.

جدیدترین عضو خانواده‌ی Atom یعنی C3000، چهارشنبه‌ی گذشته معرفی شد. این پردازنده مجهز به ۱۶ هسته و بسیار پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر از اعضای قبلی این خانواده است. این پردازنده‌های جدید در سیستم‌های ذخیره‌ی اطلاعات، تجهیزات شبکه و دستگاه‌های اینترنت اشیاء استفاده خواهند شد. امکانات چیپست‌های جدید، مانند امکانات چیپست‌های مخصوص سرورها هستند و قابلیت‌هایی مانند فرم‌دهی شبکه، مجازی سازی و اصلاح عیوب را در خود جای داده‌اند.

پردازنده‌های دستگاه‌های شبکه و ذخیره‌سازی، نیاز به قدرت بالایی ندارند و به همین دلیل، استفاده از چیپست‌های اتم با مصرف انرژی پایین، در آنها مقرون به صرفه است. تنها تعداد کمی از چیپست‌های سرور Intel، دارای هسته‌های بیش از ۱۶ عدد هستند. در پردازنده‌های اتم، تعداد بیشتر هسته‌ها به معنای توانایی انتقال داده‌های بیشتر است. عرضه‌ی C3000، می‌تواند یکی از اقدامات اساسی اینتل برای پیشرفت در بازار شبکه، اینترنت اشیاء و ذخیره‌سازی باشد.

شرکت اینتل، تولید چیپست‌های اتم برای گوشی‌های هوشمند را ماه می سال گذشته متوقف کرد. خط تولید این چیپست‌ها نیز پس از آن برای تولید محصولاتی همچون E3900، T5700 و T5500 تغییر کرد. لازم به ذکر است شرکت چینی Rockchip هنوز در حال تولید نسخه‌های مختلف سری قبلی با نام Sofia 3G است که برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء با قدرت پایین استفاده می‌شوند.

یکی از قابلیت‌های عالی C300، با نام RAS ا(reliability, availability, and serviceability) معرفی شده است که اکثرا در چیپست‌های حرفه‌ای سری Xeon دیده می‌شود. این قابلیت، خطاهای سیستم را به سرعت بهبود می‌بخشد و از هنگ کردن و از کار افتادن سیستم‌های شبکه و ذخیره‌سازی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر محصولات جدید، شرکت اپل کیت‌های توسعه برای بخش نوشتن در سیستم‌های ذخیره‌سازی و شبکه را نیز عرضه کرده است. پردازنده‌های جدید در حال حاضر برای آزمایش‌کنندگان ارسال شده‌اند و تا نیمه‌ی سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

C3000 نسل جدید از محصول قبلی یعنی C2000 است. محصول قبلی برای سرورهای کوچک و تجهیزات شبکه و ذخیره‌سازی محدود استفاده می‌شد. C2000 اخیرا با مشکلاتی جدی روبرو شده که از کار افتادن سرورها و تجهیزاتذخیره‌سازی، از نتایج آن‌ها است. البته اینتل یک راه حل موقتی برای این مشکل عرضه کرده و به دنبال راه‌حلی دائم برای آن است.

محصول جدید دیگر که توسط غول پردازنده‌ی جهان معرفی شد، Xeon D-1500 نام دارد که برای سیستم‌های فوق حرفه‌ای شبکه و ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. این چیپست با کنترلرهای ۱۰ گیگابیتی هماهنگ می‌شود و با بهره بردن از فناوری QuickAssist، می‌تواند تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه اطلاعات فشرده را انتقال دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.